Sökning: "talängslan klass"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden talängslan klass.
1. Lärares uppfattningar kring elevers talrädsla och talängslan – samt deras strategier för att främja elevernas muntliga framställning i engelskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Tidigare forskning, nationell såväl som internationell visar att det finns elever i olika utbildningsnivåer som upplever talrädsla och talängslan i engelskundervisningen. För att kunna förstå detta fenomen och förbättra arbetet med att ge eleverna välfungerande strategier är det därför viktigt att ta reda på lärares uppfattningar kring elevers talängslan och talrädsla och hur de väljer att arbeta för att främja elevernas attityder, känslor, inställning och förmåga till muntlig framställning. LÄS MER
2. Att tala är silver - att lyssna är guld : 100 lärares syn på talängslan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Muntliga framställningar har en relativt stor plats i Läroplanen (Lgr11, 2019) men trots det saknas det tydliga riktlinjer och verktyg för hur eleven ska få möjlighet att utvecklas till en god talare och lyssnare. Syftet med vår studie är att undersöka lärares arbetssätt vid muntliga framställningar samt att belysa begreppet talängslan. LÄS MER
3. Kan jag bli godkänd i svenska om jag är tyst eller talängslig? : En kvalitativ studie om hur lärare stöttar tysta eller talängsliga elever så de kan nå de muntliga målen i svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur lärare arbetar stöttande med de tysta och talängsliga eleverna så att de kan nå de muntliga målen i svenska på gymnasieskolan. Frågeställningarna som används för att besvara syftet är tre stycken. Den första frågar hur lärare hittar de tysta och talängsliga eleverna i en klass. LÄS MER
4. Talängslan hos elever : En kvalitativ studie gällande 5 gymnasieelevers upplevelser av att tala inför klassen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I denna uppsats undersöktes elevers upplevelser av att tala inför sin klass. Studien grundar sig på 5 enskilda, semi-strukturerade intervjuer med gymnasieelever från en skola i sydvästra Sverige. LÄS MER
5. Mäns och kvinnors tal : En fallstudie om muntlig aktivitet i ett klassrum på Komvux
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : ”Talets gåva har alla fått. En del använder den effektivt, andra inte” (Gröning 1987:4). LÄS MER