Sökning: "tar för givet skola"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tar för givet skola.
1. Studie- och yrkesvägledning i grundskolan : Olika aktörers syn på SYV-verksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Tidigare forskning har gång på gång visat att grundskolans elever inte kontinuerligt genom hela skoltiden får studie- och yrkesvägledning (SYV) trots att styrdokumenten kräver detta. Denna studie syftar till att få en djupare förståelse för vilka årskurser som får SYV i grundskolan och i vilken utsträckning de får vägledning i snäv- respektive vid bemärkelse, vilka befattningshavare som ansvarar för vägledningen och vad dessa aktörer anser om SYV-verksamheten vid sin skola. LÄS MER
2. Vad är teknik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med mitt examensarbete vill jag försöka konkretisera ämnet teknik i skolsammanhang så att eleverna får upp ögonen för vad som är teknik runt omkring oss i vardagen. Jag vill öka förståelsen för teknik. Jag har använt mig av ett projekt som genomfördes läsåret 2011 och som fortgick under läsåret. LÄS MER
3. Barnfattigdom 2012 : Ett levande problem i Uppsalas skolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sociologiska institutionenSammanfattning : In this essay we aimed to find how economic scarcity among children and youth presents itself in school, according to how school staff experience it. We have conducted interviews with student welfare staff to hear their experiences of this subject and how the schools try to help these pupils. LÄS MER
4. Samverkan eller värka samman. : En studie av tjänstemän och politikers idéer om organisationen och samverkan mellan verksamheter/nämnder och kring barn i behov av särskilt stöd.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad ansvariga politiker och tjänstemän, i en större kommun i Mellansverige, vet om organisationen av arbetet kring barn i behov av särskilt stöd, och att se vad dessa personer har för idéer om samverkan mellan sociala förvaltningen och skola och hur de vill att samverkan ska utföras mellan de verksamheter/nämnder som styr. Den metod som använts för att samla information är genom ett frågeformulär men en tjänsteman intervjuades. LÄS MER
5. Inkluderad men ändå exkluderad? : Elevers berättelser om gemenskapen i skolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Som blivande lärare har vi många gånger funderat på om elever kan vara inkluderande med samtidigt vara exkluderade i den gemensamma grupp en klass bildar. Inkludering har i detta arbete fått betydelsen att vara en social företeelse som innebär gemenskap, delaktighet och trygghet. LÄS MER