Sökning: "telefonrådgivning sjuksköterska problem"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning sjuksköterska problem.
1. Sjuksköterskors erfarenheter av att i telefonrådgivning på vårdcentral bedöma andningsförsämring hos patienter med KOL samt besluta åtgärd : - en kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) sjukdom är ett växande problem världen över och kommer i framtiden att ställa primärvården inför utmaningar att kunna möta komplexa vårdbehov från den här patientgruppen. KOL innebär begränsningar i det dagliga livet och ger känslor av beroende vilket gör att många patienter är i behov av kontakt med primärvårdens vårdcentraler. LÄS MER
2. Svårigheter i telefonrådgivning : En systematisk litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Introduktion: Sjuksköterskor har arbetat med telefonrådgivning över 50 år. Tanken var att minska antalet besök till läkare samt öka tillgängligheten genom att uppringare redan i början av sjukdomsprocessen slussas till rätt vårdnivå. LÄS MER
3. Telefonrådgivning utifrån ett sjuksköterskeperspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Allt fler personer kontaktar sjukvården via telefon och det medför att telefonrådgivning är ett växande område inom hälso- och sjukvården. Den gör det möjligt för sjuksköterskor och personer som ringer in att skapa en relation trots distans. LÄS MER
4. Sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av arbete med telefonrådgivning.
Kandidat-uppsats, Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : I takt med teknikutveckling, vårdens ökade krav på tillgänglighet och effektivitet så ökar även vården som sker på distans. Telefonrådgivning är en del av den. Sjuksköterskor och patienter behöver numera inte befinna sig på samma plats vilket ställer andra krav på sjuksköterskornas kompetens. LÄS MER
5. Sjuksköterskors upplevelser av telefonrådgivning till personer med psykiska problem : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaperSammanfattning : Telefonrådgivning via en sjuksköterska har funnits ända sedan 1930-talet men det är först de senaste åren som denna kompetens har erkänts som en egen specialitet. Inom vården sker allt fler möten mellan vårdgivare och vårdsökande via telefonen vilket leder till att allt högre krav ställs på sjuksköterskans yrkeskunnighet. LÄS MER