Sökning: "tema pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade orden tema pedagogik.
1. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER
2. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få en bild av hur det systematiska kvalitetsarbetet utförs på olika förskolor och hur det påverkar kvaliteten för en likvärdig förskola. Problemet som vi studerat är att det är stor tolkningsbarhet av styrdokumenten på förskolan vilket påverkar utbildningen. LÄS MER
3. Barns delaktighet och inflytande i förskolan - En studie om förskollärares och barns upplevelser av fenomenet delaktighet och inflytande.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Rektorer och förskollärare har ansvar för att barn ska få delaktighet och ges inflytande över sin vardag i förskolan. Syftet med studien är att undersöka och belysa både vilka möjligheter och förhinder som finns för barns delaktighet och inflytande utifrån förskollärare och barns egna perspektiv. LÄS MER
4. Faktorer som bidrar till att personer lyckas bättre med studierna på folkhögskola : En intervjustudie med folkhögskoledeltagare som tidigare stött på hinder i skolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om faktorer som bidrar till att personer som tidigare har mött hinder inom det reguljära skolsystemet lyckas bättre med studierna på folkhögskolans allmänna kurs. Studien har en kvalitativ ansats med deltagare på allmän kurs på folkhögskola som informanter. LÄS MER
5. Matematik i grundskolan : en kunskapsöversikt om taluppfattning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Taluppfattning utgör en betydelsefull del i läroplanens kursplan för matematik i grundskolan. Lärare som undervisar i matematik behöver vara väl införstådda i innebörden av taluppfattning för att kunna förstå och möta elevers matematiska utveckling. LÄS MER