Sökning: "tematisk analys högskolan dalarna"

Visar resultat 1 - 5 av 176 uppsatser innehållade orden tematisk analys högskolan dalarna.

  1. 1. ”För mig är du viktig” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt och ansvar för att skapa trygga relationer tillsammans med barnen i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mia Bergkvist; Johanna Caris; [2024]
    Nyckelord :Trygghet; relationer pedagog-barn; förskollärares förhållningssätt; förskollärares ansvar; förskollärare; sociala relationer; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares förhållningssätt och hur de uttrycker sig om sitt ansvar för att skapa trygga och sociala relationer för alla barns utveckling och lärande. I förskolans läroplan anges det att förskolan ska genomsyras av en levande social gemenskap. LÄS MER

  2. 2. Ambitious minds, unique challenges : En djupdykning i lärarnas värld – En kvalitativ studie om att navigera utmaningar och motivation hos högpresterande elever i engelska på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Loubna Kannanni; [2024]
    Nyckelord :Högpresterande elever; engelska; alternativa undervisningsmetoder; motivation; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Uppmaningen här understryker vikten av att rättvist beakta de individuella behoven och förutsättningarna för elever i svenska skolor, i enlighet med (Lgr 11). Det innebär att högpresterande elever har rätt till en utbildning som är skräddarsydd efter deras kapacitet. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares förmedling av kunskaper och värderingar till sina elever i friluftsliv : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare uttrycker sig om deras friluftslivsundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linus Lindkvist; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; Friluftsliv education; Biestas´s teaching functions; physical education teachers; Friluftsliv; Friluftslivsundervisning; Biestas undervisningsfunktioner; idrottslärare; naturen;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att utveckla förståelse för idrottslärares friluftslivsundervisning inom idrott och hälsa. Studiens utgår från Biestas tre undervisningsfunktioner om kvalificering, socialisering och subjektifiering. LÄS MER

  4. 4. Samspelet mellan teknologi, pedagogik och svenskämnesdidaktiska val i skrivundervisningen på högstadiet : En kvalitativ studie om lärares uppfattning om digitaliseringens påverkan på deras undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Larsson; Malin Hedström; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; analogt skrivande; skrivundervisning; TPACK; svenskämnet; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattning och beskrivning kring huruvida digitaliseringen av skolan har påverkat deras skrivundervisning inom svenskämnet. Studien är gjord genom kvalitativa metoder där tio yrkesverksamma lärare från två olika skolor i Sverige har deltagit genom att besvara en enkät. LÄS MER

  5. 5. Vilken kunskap prioriterar lärare inom friluftslivsundervisningen? : Med målet att ge eleverna förutsättningar och intresse av att vara i naturen, nu och i framtiden

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofie Öhman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; idrott och hälsa; idrottslärare; de fyra kunskapsformerna; tyst kunskap;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to increase the understanding of the purpose and goals of physical education teachers in their outdoor education and what knowledge they express as important for students to develop and demonstrate in, about and through outdoor education. Five physical education teachers participated in the study. LÄS MER