Sökning: "teoretiskt ramverk hälsa"

Visar resultat 21 - 25 av 138 uppsatser innehållade orden teoretiskt ramverk hälsa.

  1. 21. Men vad är det i bubblorna? : En kvalitativ studie med syftet att utveckla kunskaper om vilka hinder och möjligheter virtuella laborationer har som undervisningsmetod för elevers lärande av fotosyntesens reaktionshastighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tove Landström; [2023]
    Nyckelord :Virtuella laborationer; systematiska undersökningar; fotosyntes; undervisning NO årkurs 1–3; sociokulturellt lärandeperspektiv; variationsteorin.;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att utveckla kunskaper om vilka hinder och möjligheter virtuella laborationer har som undervisningsmetod för elevers lärande av fotosyntesens reaktionshastighet. De frågor som studien syftade att svara på var hur elevers förståelse utvecklas genom samarbete med den virtuella laborationen och vilka kritiska aspekter av fotosyntesens reaktionshastighet en virtuell laboration kan synliggöra. LÄS MER

  2. 22. Utbilda trädkramare, bergsbestigare eller tävlingsorienterare? : En intervjustudie om idrottslärares sätt att tala om friluftsliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Jorderud; Gabriel Ingemansson; [2023]
    Nyckelord :Platsresponsiv pedagogik; Diskursanalys; Friluftsliv; Friluftslivsundervisning; Aktivitetsdiskurs; Idrott- och hälsa; Utomhuspedagogik; Outdoor education;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur idrottslärare på gymnasienivå talar om sitt arbete med friluftsliv. Analysen genomfördes med hjälp av en Foucault-inspirerad diskursanalys för att redovisa hur lärare talar om friluftsliv, naturen och ämnesplanen i förhållande till sin undervisning. LÄS MER

  3. 23. Mötet mellan idrott och hälsa och nyanlända ukrainska elever : En kvalitativ undersökning om idrott och hälsas möjligheter i mötet med nyanlända ukrainska elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oskar Nilsson; Elin Nordwall; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; integration; ukrainska elever; nyanlända; etnicitet; mångkulturella parken; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsen syftar till att kvalitativt utforska och diskutera rollen idrott och hälsa ämnet har för nyanlända ukrainska elever och hur inkluderingsarbetet gestaltas i skolan utifrån idrottslärares perspektiv. Forskningsfrågorna var A) Vilka framstående möjligheter och begränsningar har ämnet idrott och hälsa i mötet med nyanlända ukrainska elever? B) Vilka nyckelaspekter framställer idrottslärarna i inkluderingsarbetet med de nyanlända ukrainska eleverna?  Metod Datainsamlingen genomfördes via sex semistrukturerade intervjuer med idrott och hälsa lärare som erhöll erfarenhet av att undervisa nyanlända ukrainska elever. LÄS MER

  4. 24. Konståkning en definition av ”blod,svett och tårar”. : En kvalitativ intervjustudie om konståkares upplevelser och erfarenheter av kroppsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Gabriella Levinsson Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Body image; Figure skating; Experiences; Aesthetic sport; Kroppsuppfattning; Konståkning; Erfarenheter; Estetisk idrott;

    Sammanfattning : Konståkningen är en del av något som kallas estetisk idrott. Det är en sport som kan vara väldigt påfrestande för atleten vilket kan resultera i antingen en bra kroppsuppfattning eller en dålig. På grund av detta blev syftet med studien att undersöka konståkares erfarenheter och upplevelser av kroppsuppfattning. LÄS MER

  5. 25. Hur idrottsläraren konstruerar begreppet motivation : En kvalitativ intervjustudie med idrottslärare

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Fred Midbeck; Erik Linbro; [2023]
    Nyckelord :Physical education teacher; motivation; driving force; social construction; Idrottslärare; motivation; drivkraft; social konstruktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka begreppet motivation ur ett lärarperspektiv och dess betydelse för ämnet idrott och hälsa. För att svara på syftet användes frågeställningarna Hurkonstruerar idrottslärare begreppet motivation? Och Hur speglar idrottslärarens syn påmotivation deras arbete i praktiken? Studien genomfördes med ett socialkonstruktivistiskt teoretiskt ramverk tillsammans med entematisk analys. LÄS MER