Sökning: "textförståelse"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade ordet textförståelse.

  1. 11. Talsyntes Påverkan på Mellanstadieelevers Textförståelse : En kvantitativ, Explorativ Studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Maggie Doweyko Nilsson; Ellinor Göransson; [2021]
    Nyckelord :Speech synthesis; text comprehension; assistive technology; decoding; reading; language comprehension; simple view of reading; Talsyntes; Textförståelse; Assisterande teknik; Avkodningsförmåga; Läsning; Språkförståelse; simple view of reading;

    Sammanfattning : Aim and research questions: The study examined how text comprehension of middle school students in Sweden changed depending on the modalities of reading and speech synthesis. Impact on the outcome based on factors such as decoding ability, working memory, gender and multilingualism were examined. A new text comprehension test was evaluated. LÄS MER

  2. 12. Talsyntes och textförståelse hos elever med svenska som andraspråk. Utifrån faktorerna avkodningsförmåga, arbetsminneskapacitet och kön. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Nilsson; Elin Lindqvist; [2021]
    Nyckelord :Arbetsminne; avkodning; läs- och hörförståelse; kön; svenska som andraspråk; talsyntes;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på om förståelsen hos elever med svenska som andraspråk i årskurs 4 och 5 påverkas när de tar till sig text via talsyntes jämfört om de får läsa den utifrån faktorerna avkodningsförmåga, arbetsminneskapavitet och kön. Ett annat syfte var att försöka fånga elevernas upplevelse av att använda talsyntes. LÄS MER

  3. 13. Utveckling av läsförmågan genom högläsning : En litteraturstudie om högläsningens betydelse för läsförmågan i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Johanna Lantz; Judit van der Wijk; [2021]
    Nyckelord :högläsning; läsförmåga; lässvårigheter; läsundervisning; metoder; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka om högläsning stödjer elevers utveckling av läsförmågan i årskurs F-3. Studien behandlar på vilka olika sätt läraren kan arbeta med högläsning med elever. Den behandlar även hur högläsning bidrar till utvecklingen av läsförmågan för elever med och utan lässvårigheter. LÄS MER

  4. 14. Läsa och lyssna på text : Hur påverkas textförståelsen hos elever med och utan avkodningssvårigheter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elina Hamberg; Karin Aronsson; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; läsning; läs- och skrivsvårigheter; talsyntes; textförståelse; The simple view of reading;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie undersökte hur textförståelsen hos mellanstadieelever påverkades av egen läsning i jämförelse med att lyssna på uppläst text via talsyntes. Studien syftade också till att undersöka hur avkodningsförmågan påverkade textförståelsen där egen läsning jämfördes med uppläst text via talsyntes. LÄS MER

  5. 15. Stöttning och engagemang i textsamtal - En studie med elever i årskurs 2 och 3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Edenlind; Maria Westerberg; [2020]
    Nyckelord :engagemang; läsförståelse; stöttning; textsamtal;

    Sammanfattning : Textsamtal syftar till att utveckla elevers förståelse för textens innehåll. Genom att eleverna får samtala om en text i ett socialt sammanhang väcks frågor och diskussioner kring innehållet, vilket stärker elevernas förståelse. LÄS MER