Sökning: "textförståelse"
Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade ordet textförståelse.
21. Textsamtalets betydelse för elevers läsförståelse i årskurs 4 : En kvalitativ studie om fyra lärares arbete med lässtöttning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Researchers argue that systematic reading instructions is required to develop students reading comprehension even after they have learned to master the elementary skills. The purpose of this study is to investigate how four Swedish teachers in fourth grade work with text talks to improve their students understanding of texts. LÄS MER
22. Gymnasieelevers arbete med matematiska textuppgifter : och deras svårigheter i att lösa dessa textuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : I matematikundervisningen på gymnasieskolan går den mesta tiden åt till elevernasenskilda arbeten med övningsuppgifter, uppgifternas innehåll är till stor del enbartmatematiska symboler med olika svårighetsgrader. Övningsuppgifterna går ut på atteleverna ska träna upp olika färdigheter och matematiska förmågor. LÄS MER
23. Textförståelse och narrativ förmåga : -en interventionsstudie med elever i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund I ett utvecklingsprojekt i en glesbygdskommun i norra Sverige utarbetades under läsåret 2015–2016 en arbetsmodell för tidiga intensiva insatser för att främja textförståelse hos elever i språklig sårbarhet oavsett orsak. I tidigare studier har meta-kognitiva strategier och träning på ordförråd visat sig ha positiv effekt på textförståelse och man valde därför att inkludera följande element i interventionen; förutspå vad som kommer att hända, identifiera obekant och bearbeta deras betydelse, ställa frågor till texten, och sammanfatta berättelser med egna ord. LÄS MER
24. Narrativ förmåga i återberättande hos elever med svag textförståelse i åk 2
Master-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund. Stor del av barns spontana kommunikation sker i form av berättande och genom att undersöka mikro- och makrostrukturer i återberättande kan olika aspekter av den språkliga förmågan kartläggas. LÄS MER
25. Från bild till förståelse : En studie om bildstödets betydelse för textförståelse
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER