Sökning: "textförståelse"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade ordet textförståelse.

  1. 21. Textsamtalets betydelse för elevers läsförståelse i årskurs 4 : En kvalitativ studie om fyra lärares arbete med lässtöttning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Isabelle Kareem; [2019]
    Nyckelord :Scaffolding; Verbal scaffolding; Reading comprehension; Text comprehension; Text talk; Stöttning; Verbal stöttning; Läsförståelse; Textförståelse; Textsamtal;

    Sammanfattning : Researchers argue that systematic reading instructions is required to develop students reading comprehension even after they have learned to master the elementary skills. The purpose of this study is to investigate how four Swedish teachers in fourth grade work with text talks to improve their students understanding of texts. LÄS MER

  2. 22. Gymnasieelevers arbete med matematiska textuppgifter : och deras svårigheter i att lösa dessa textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Thi Le Hang Luu; [2017]
    Nyckelord :matematiska textuppgifter; svårigheter; textförståelse; lässtrategier; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : I matematikundervisningen på gymnasieskolan går den mesta tiden åt till elevernasenskilda arbeten med övningsuppgifter, uppgifternas innehåll är till stor del enbartmatematiska symboler med olika svårighetsgrader. Övningsuppgifterna går ut på atteleverna ska träna upp olika färdigheter och matematiska förmågor. LÄS MER

  3. 23. Textförståelse och narrativ förmåga : -en interventionsstudie med elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Rebecca Lundmark; Lena Hjerm; [2017]
    Nyckelord :interventionsstudie; textförståelse; narrativ förmåga; skolelever;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Bakgrund I ett utvecklingsprojekt i en glesbygdskommun i norra Sverige utarbetades under läsåret 2015–2016 en arbetsmodell för tidiga intensiva insatser för att främja textförståelse hos elever i språklig sårbarhet oavsett orsak. I tidigare studier har meta-kognitiva strategier och träning på ordförråd visat sig ha positiv effekt på textförståelse och man valde därför att inkludera följande element i interventionen; förutspå vad som kommer att hända, identifiera obekant och bearbeta deras betydelse, ställa frågor till texten, och sammanfatta berättelser med egna ord. LÄS MER

  4. 24. Narrativ förmåga i återberättande hos elever med svag textförståelse i åk 2

    Master-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Maja Andersson Kronlid; Hanna Björklund; [2017]
    Nyckelord :narrative; retelling; assessment; poor text comprehension; second grade; SALT; narrativ; återberättande; bedömning; svag textförståelse; årskurs 2; SALT;

    Sammanfattning : Bakgrund. Stor del av barns spontana kommunikation sker i form av berättande och genom att undersöka mikro- och makrostrukturer i återberättande kan olika aspekter av den språkliga förmågan kartläggas. LÄS MER

  5. 25. Från bild till förståelse : En studie om bildstödets betydelse för textförståelse

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Mari Karlsson; Jörgen Larsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER