Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevers svårigheter i problemlösning medekvationer : En kvalitativ studie av elevers lösningari att lösa problem med ekvation i årskurs åtta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Soulafa Ajmea; Rawaa Mokbel; [2023]
    Nyckelord :Problemlösning; ekvationer; svårigheter; algebra; matematik; årskurs 8.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera de svårigheter elever har och de misstag de gör när de individuellt löser ett ekvationsproblem i matematik. Totalt deltog åtta elever i årskurs åtta, samt åtta matematiklärare. Alla elever fick göra en uppgift, som handlade om att lösa en ekvation, sedan intervjuade vi eleverna. LÄS MER

  2. 2. Boksamtal i modersmålsundervisning: effekter på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nareman Bader; Tagrid Salim; [2023]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsundervisning; boksamtal; skönlitteratur; läsförståelse; ordförråd; ordförståelse; textanalys; Chambers; filmvisning; interaktivt arbete.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om boksamtal av skönlitterära böcker bidrar till en bättre textförståelse samt språk- och läsutveckling i modersmålsämnet. Fokuset har varit på hur arbetet med lustfyllda metoder kan ge elever möjligheten till att utveckla sitt modersmål, men även vilket intresse de visar för skönlitteratur och filmvisning av den lästa boken. LÄS MER

  3. 3. Memory and Reasoning in Deep Learning : Data efficiency of the SAM-based Two-memory (STM) Model

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Andrzej Perzanowski; [2022]
    Nyckelord :Deep learning; Data efficiency; Memory-augmented neural networks; Memory; Reasoning; bAbI challenge; Djupinlärning; Dataeffektivitet; Minnesförstärkta nätverk; Minne; Resonemang; bAbI-utmaning;

    Sammanfattning : Developing Deep Learning models capable of learning to reason and store memories are some of the most important current challenges in AI research. Finding out which network architectures are best suited for tackling this problem can guide research toward the most promising approaches. LÄS MER

  4. 4. Främjande insatser för elevers läs- och skrivutveckling : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Björkman; Marie Ivarsson Bjurteg; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om främjande undervisning i tidig läs- och skrivutveckling. I det centrala uppdraget för svenskämnet anges möjligheter till utveckling inom det egna läs och skriftspråket hos elever. Målet med undervisningen är att skapa ett intresse och motivation hos elever för både läsning och skrivning. LÄS MER

  5. 5. "Om jag var Siri..." : En empirisk studie om pojkar och flickors text- och bildtolkning enskilt och i grupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Max Nilsson; Julia Rydkvist; [2022]
    Nyckelord :literary discussion; literary understanding; gender differences; picture comprehension; group dynamics; litteratursamtal; textförståelse; könsskillnader; bildförståelse; gruppdynamik;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur pojkar och flickor enskilt tolkar och i grupp diskuterar kring text- och normorienterande frågor, om sambandet mellan text och bild, deras innehåll och vad de kan förmedla. Det empiriska arbetet genomfördes genom observationer av litteratursamtalmed elever i årskurs 2. LÄS MER