Sökning: "textförståelse"

Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade ordet textförståelse.

  1. 6. I glappet mellan teori och praktik : En studie av relationen mellan bokrecensionsmallar för årskurs F-3 och litteraturdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Johanna Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; skönlitteratur; bokrecension; recensionsmallar; litterär kompetens; forskningsöversikt;

    Sammanfattning : I undersökningen Lära lärare läsa konstaterar Maria Ulfgard, forskare inom litteraturdidaktik, att bokrecensionen som receptionsform för skönlitteratur är särskilt vanlig i årskurs F-3, men att den trots sin popularitet tycks existera i ett glapp mellan teori och praktik. Mot bakgrund av detta samt det faktum att de låga resultaten i PISA-undersökningen 2012 medförde åtgärder för att stärka läsningen inom skolan anser jag att det är särskilt intressant att studera hur relationen mellan litteraturdidaktisk forskning och bokrecensionens praktik i årskurs F-3 sett ut från 2010 och framåt. LÄS MER

  2. 7. Studenters läspraktik av vetenskapliga artiklar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Sverker; [2022]
    Nyckelord :practice; reading experience; scientific articles; scholarly articles; reading comprehension strategy; higher education; action research; theory of practice architecture; läspraktik; läsning; vetenskapliga artiklar; THIEVES; läsförståelsestrategi; workshop; högre utbildning; aktionsforskning; praktikarkitekturteori;

    Sammanfattning : Att läsa på högskola och universitet innebär att på egen hand läsa och förstå kurslitteratur. Det är en grundläggande del av att lära inom högre utbildning. Samtidigt kan det finnas en tystnad kring hur läsningen ska ske och hur den utförs av studenter. LÄS MER

  3. 8. Kommunikationsförmåga i matematiska problemlösningar : En kvalitativ studie utifrån mellanstadielärares perspektiv

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marveen Imad Sadllah; [2022]
    Nyckelord :Kommunikationsförmåga; lösningsprocess; grupparbete; matematiska problem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse kring mellanstadielärares arbete med matematisk problemlösning. Studien fokuserar lärarnas beskrivningar av identifierade utmaningar med att utveckla elevers kommunikationsförmåga och lösningsprocesser i relation till matematisk problemlösning. LÄS MER

  4. 9. Ögat eller örat? : En studie som undersöker hur elevers textförståelse och minne påverkas beroende på tillvägagångssätt – auditivt och visuellt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Stina Rylander; Luka Mijaljevic; [2022]
    Nyckelord :Årskurs 3; svenska; utbildning; textförståelse; lyssna; läsa; auditivt; visuellt; minne; chitvå-test;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur textförståelsen och minnet hos elever i årskurs 3 påverkas beroende på tillvägagångssätt, auditivt och visuellt, om man utgår från en och samma text. Studiens ansats är kvantitativ då det genomfördes ett experiment som redovisades på ett kvantitativt sätt i form av tabeller och figurer. LÄS MER

  5. 10. Svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; text assignments; mathematical difficulties; reading difficulties; reading comprehension; mathematical abilities; working memory; Matematik; textuppgifter; matematiksvårigheter; lässvårigheter; läsförståelse; matematiska förmågor; arbetsminne;

    Sammanfattning : Vid arbete med matematiska textuppgifter krävs det en god läsförmåga, läsförståelse och ett bra arbetsminne. Om en elev har brister såväl i läsningen som i arbetsminnet resulterar det i stora svårigheter när arbete med matematiska textuppgifter sker. LÄS MER