Sökning: "bokrecension"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet bokrecension.

  1. 1. Det är en lugn stund på dagen... : En kvalitativ studie om lärares resonemang och andvändning av tyst läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Heidi Lindström Rosenholm; Frida Hagelin; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv högläsning; högläsning; dialogisk högläsning; förskoleklass; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur lärare i årskurs 1–3 använder tyst läsning i undervisningen och hur de väljer att följa upp den tysta läsningen. Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade interjuver. I studien deltog sex respondenter från olika skolor. LÄS MER

  2. 2. I glappet mellan teori och praktik : En studie av relationen mellan bokrecensionsmallar för årskurs F-3 och litteraturdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Johanna Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; skönlitteratur; bokrecension; recensionsmallar; litterär kompetens; forskningsöversikt;

    Sammanfattning : I undersökningen Lära lärare läsa konstaterar Maria Ulfgard, forskare inom litteraturdidaktik, att bokrecensionen som receptionsform för skönlitteratur är särskilt vanlig i årskurs F-3, men att den trots sin popularitet tycks existera i ett glapp mellan teori och praktik. Mot bakgrund av detta samt det faktum att de låga resultaten i PISA-undersökningen 2012 medförde åtgärder för att stärka läsningen inom skolan anser jag att det är särskilt intressant att studera hur relationen mellan litteraturdidaktisk forskning och bokrecensionens praktik i årskurs F-3 sett ut från 2010 och framåt. LÄS MER

  3. 3. Bokrecension, en tydlig genre? : En studie om hur lärare arbetar med bokrecensioner och vad deras syfte med arbetet är

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hanna Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :Book reviews; genre; discursive writing; genre pedagogy; didactic methods; Bokrecensioner; genre; diskursivt skrivande; genrepedagogik; metoder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svensklärare på mellanstadiet arbetar med bokrecensioner i undervisningen, vad de anser att bokrecensioners syfte är samt vilka metoder de anser vara gynnsamma i arbetet. Detta är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta lärare för att påvisa likheter och skillnader mellan deras olika arbetssätt och tankegångar. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i läsförståelse : En studie om hur förstelärare i svenskämnet arbetar med läsförståelse i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Vendela Carlsson; [2016]
    Nyckelord :reading comprehension; reading strategies; modeling; discussion; primary school; läsförståelse; läsförståelsestrategier; modellering; samtalets betydelse; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att läsförståelsen bland svenska elever har försämrats det senaste decenniet (Skolverket, 2012), vilket är en trend som måste vändas. Föreliggande arbete har som syfte att kritiskt granska hur tre förstelärare inom svenskämnet arbetar med läsförståelse i årskurs 1-3. LÄS MER

  5. 5. "Ska vi skriva bokrecension sen, eller?" : En studie om arbete med läsförståelse på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Sturesson; [2016]
    Nyckelord :close reading; literature conversation; group discussions; action research; reading comprehension;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how theories of close reading and literature conversations can be used in the practice of teaching. As a way to achieve insight into this, I have applied the method of action research to study different strategies for reading comprehension. LÄS MER