Sökning: "tid och matematik förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden tid och matematik förskola.

  1. 1. Schack matt! : Schack som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Stina Johansson; Sanna Dahlsson; [2023]
    Nyckelord :förskola; matematik; mönster; schack;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka och analysera om och hur schack kan användas som pedagogiskt verktyg i förskolans matematikundervisning med fokus på mönster. Tidigare forskning kring pedagogisk användning av schack  koncentreras primärt till barn i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. ”Det handlar om mig, oss pedagoger, vårt förhållningssätt” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av sitt förhållningssätt till matematikundervisning samt hur de kan utmana barns matematiserande i förskolan

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Blom; Alexandra Hagenfjärd; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; matematiserande; matematik; förhållningssätt; förskola; förskollärare; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sitt förhållningssätt till matematikundervisning samt hur förskollärare kan utmana barns matematiserande i förskolan. Genom en kvalitativ metod genomfördes semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  3. 3. IKT som pedagogiskt verktyg i förskolan : En enkätstudie om pedagogers inställning till IKT i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Ekengren; Sofia Kouva Cornejo; [2018]
    Nyckelord :Förskola; IKT; inställning; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogernas inställning till användningen av IKT som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet, både i lärande syfte gällande barnen men även synliggöra förskollärarnas uppfattningar om vilka hinder och möjligheter som kan uppstå. För att ta reda på detta användes en enkät som kvantitativ analysmetod med hjälp av sajten Survey Monkey. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla deklarativ kunskap i matematik : - En studie genomförd i gymnasieskolan med fokus på elever    i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva Jansson; [2018]
    Nyckelord :undervisning; matematik; deklarativ kunskap; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna studie prövas två olika metoder, träning på tid (ÖVA) och lärande som inbegriper förståelse (GL). Syftet är, att om möjligt, utröna vilken av dem som är den bästa för att eleverna ska lära sig enkel aritmetik i så mening att kunskapen blir deklarativ. LÄS MER

  5. 5. Om vi inte går ut blir vi gnälliga : en studie om utevistelse på förskolans gård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristina Ahlgren-Wallin; Frida Allhage; [2018]
    Nyckelord :Utevistelse; utomhuspedagogik; förskola; förskolegård;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan anses utevistelsen vara betydelsefull och viktig för barns hälsa och välbefinnande och en självklar del av verksamheten. En stor del av verksamhetens tid spenderas ute på förskolans gård. LÄS MER