Sökning: "tidigare forskning iup"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden tidigare forskning iup.

  1. 1. Lärares erfarenheter av elevdokumentation i grundskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Desiree Engberg; [2016]
    Nyckelord :Dokumentation; verktyg; kommunikation; underlag; hjälpmedel; IUP;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Under de senaste decennierna har skolans utformning förändrats och det finns ett större krav på dokumentationen av elevernas kunskapsutveckling från Skolverket. Lärare förväntas föra en individuell dokumentation av varje elev. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Thuvesson; Viveka Paulcén; [2014]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; matematikundervisning; matematikutveckling; nationella prov i matematik; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Sammanfattning/AbstractPaulcén, Viveka och Thuvesson, Johanna (2014) Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete - Hur skolor arbetar med att vända ett underkänt resultat i åk 3 till ett godkänt betyg på nationella proven i matematik i åk 6 (Success Factors for Developing Mathematical Education)Speciallärarprogrammet - matematikutvecklingSkolutveckling och ledarskapLärande och samhälleMalmö HögskolaProblemområdeVårt arbete undersöker hur läraren, lärmiljön, elevhälsa och skolans styrning påverkar elevens möjligheter från att vara underkänd till att nå målen i matematik.Syfte och preciserade frågeställningarSyftet med vår undersökning var att se om vi kunde hitta mönster gällande framgångsfaktorer i matematikundervisning för elever som i åk 3 varit underkända på nationellt prov i matematik men som i åk 6 minst nådde provbetyget E. LÄS MER

  3. 3. Individuella utvecklingsplaner – för ökad måluppfyllelse? : Hur lärare uppfattar den ökade dokumenteringens effekt på måluppfyllelsen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Heléne Nimby; Emelie Thoresson; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; formuleringsarenan; individuell utvecklingsplan IUP ; måluppfyllelse; realiseringsarenan;

    Sammanfattning : 2006 infördes de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdömen för att öka elevernas måluppfyllelse (IUP). Forskning har visat att implementeringstiden är lång vid förändringar i skolan, samt att lite utbildning har erbjudits gällande dokumentationens utformande och innehåll. LÄS MER

  4. 4. Skriftliga omdömen – En studie av skriftliga omdömen från tre skolor inom samma kommun

    C-uppsats,

    Författare :Annika Jansson; [2011]
    Nyckelord :Skriftliga omdömen; IUP; LPP; yrkesspråk;

    Sammanfattning : Under höstterminen 008 trädde ett förslag från regeringen i kraft som innebar att alla skolor i Sverige skallskriva skriftliga omdömen till alla elever i samtliga ämnen de undervisas i. De skriftliga omdömena fick, tillskillnad från tidigare bestämmelser, även vara betygsliknande och det var upp till varje enskild skola att utformadem. LÄS MER

  5. 5. Skriftliga omdömen för lärande? – en studie av fyra grundskollärares bild av sitt arbete med skriftliga omdömen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Hansen; [2011]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; IUP; grundskola; sk;

    Sammanfattning : Studien belyser skriftliga omdömen som grund för lärande. Syftet med studien är att undersöka hur lärare ser påsin egen bedömningspraktik i relation till sitt arbete med skriftliga omdömen, samt hur de menar att nämndaomdömen används för att öka elevernas lärande. LÄS MER