Sökning: "tidigare forskning om matematik läroböcker"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden tidigare forskning om matematik läroböcker.

  1. 16. Inommatematiska värderingar : värderingars uttryck i matematikböcker

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Eliasson; [2019]
    Nyckelord :värderingar; diskursanalys; matematikböcker; inommatematiska värderingar;

    Sammanfattning : Läroböcker är idag ett viktigt läromedel i matematikundervisningen för både lärare och elever. Därav ligger intresset i att finna vad det är läroböckerna innehåller och vilka värderingar som framkommer genom dessa i ämnet matematik. LÄS MER

  2. 17. Problemlösning i läroböcker för matematik : En studie ur lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Annette Svensson; [2019]
    Nyckelord :Lärobok; läroplansteori; matematik; problemlösning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : I denna studie presenteras resultatet av den kvantitativa undersökning som gjorts med syfte att undersöka verksamma lärares inställning till hur vanligt förekommande läroböcker i matematik ger elever möjlighet att utveckla sin förmåga att lösa matematiskaproblem. Resultaten visar att en stor andel lärare som undervisar i årskurs 4-6 anser att endast boken inte räcker till som underlag för att elever ska kunna utveckla sin problemlösningsförmåga,  utan kompletterar med annat material. LÄS MER

  3. 18. Med bråk i sikte – en innehållsanalys av två svenska läroböcker i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lovisa Albinsson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Innehållsanalys; matematik; bråk; åk 4; åk 5; lärobok; vardagsnära; modeller; brukstextanalys.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur bråk presenteras i ett urval av svenska matematikböcker med avseende att ta reda på hur innehållet kopplas till elevers vardag och vilka modeller som används för att konkretisera bråk. Tidigare forskning har visat att matematikämnet är det skolämne där en lärobok används i störst utsträckning. LÄS MER

  4. 19. Ett lärarperspektiv på en laborativ matematikundervisning med fokus på area-begreppet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ida Kartonen; [2018-02-07]
    Nyckelord :Mathematics; teaching; geometry; manipulatives; area;

    Sammanfattning : Undervisning i matematik präglas till stor del av traditionella undervisningsformer som styrs av läroböcker vilket kan hämma elevers förståelse för ämnet. Syftet med forskningen är att presentera lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen med fokus på area-begreppet, hur materialen används, till vilket syfte de används och hur lärare uppfattar att elevers förståelse påverkas. LÄS MER

  5. 20. Kvadrat, rektangel, cirkel och triangel - en läromedelsanalys med fokus på representationsformer, variationsmönster och kritiska aspekter 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Brenning; Malin Carlsson; [2018]
    Nyckelord :Geometriska objekt; kritiska aspekter; variationsteori; representationsformer och läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur geometriska objekt framställs i läroböcker för matematik och hur olika representationsformer används i detta sammanhang. Syftet är även att undersöka hur innehållet framställs utifrån variationsmönster och hur dessa kan synliggöra kritiska aspekter. LÄS MER