Sökning: "tolkande religionsdidaktik"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tolkande religionsdidaktik.
1. Fakta konta diskussioner : Elevperspektiv på undervisningsmetoder inom religionskunskap på gymnasienivå
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologiSammanfattning : Abstract This study aims to investigate students' perspectives on three teaching methods within the subject of religious education at upper secondary school: factual teaching, discussions, and meetings with religious representatives. Employing a deductive approach and utilizing Robert Jackson's interpretive approach as the primary theoretical framework, the study explores students' own experiences with these methods. LÄS MER
2. Lärares utmaningar i religionsundervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares religionskunskap och undervisningens utmaningar ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Religionsämnet har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna i Sverige. Det har utvecklats från att vara en konfessionell undervisning i kristendom till en icke-konfessionell undervisning om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar. LÄS MER
3. "Tänk om jag får bli en delfin i nästa liv!" : en läromedelsanalys i religion med fokus på årskurs 1-3
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Religionsämnet är komplext och undervisas till stor del med hjälp av textböcker för de yngre eleverna. Därför analyseras två läromedel i religionsundervisning i årskurs 1–3 i studien. LÄS MER
4. Läromedelsanalys: Levd religion i läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en läromedelsanalys som ämnar att redovisa om och hur levd religion förmedlas i läroböcker som används inom religionskunskapsämnet. Syftet med detta var att undersöka om läroböcker bär ansvaret för elevers uppfattning om att någon förmedling av den levda religionen helt saknas inom ämnet, en uppfattning som även tidigare forskning har upptäckt. LÄS MER
5. Representation av hinduism och buddhism : En innehållsanalys av två läromedel
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : One of the criteriums for the course Religionskunskap 1 in upper secondary school is that the religious education should highlight how world religions express themselves for individuals and groups in the present, in Sweden and abroad. This study aimed to examine how two teaching textbooks that are used in religious education achieve this criterium. LÄS MER