Sökning: "den tolkande ansatsen"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden den tolkande ansatsen.

  1. 1. Fakta konta diskussioner : Elevperspektiv på undervisningsmetoder inom religionskunskap på gymnasienivå

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :Aleksandr Ter-Petrosyan; [2023]
    Nyckelord :Religious education; The interpretive approach; Safe space; classroom discussions; religious Didactics teaching strategies; Religionsdidaktik; klassrumsdiskussioner; den tolkande ansatsen; trygg miljö; religionsudnervisning;

    Sammanfattning : Abstract   This study aims to investigate students' perspectives on three teaching methods within the subject of religious education at upper secondary school: factual teaching, discussions, and meetings with religious representatives. Employing a deductive approach and utilizing Robert Jackson's interpretive approach as the primary theoretical framework, the study explores students' own experiences with these methods. LÄS MER

  2. 2. Lärares utmaningar i religionsundervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares religionskunskap och undervisningens utmaningar ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marta Morcos; Qudsia Hassan; [2023]
    Nyckelord :religion; didaktik; objektivitetskravet; didaktiska utmaningar; den tolkande ansatsen; fenomenologiska religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Religionsämnet har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna i Sverige. Det har utvecklats från att vara en konfessionell undervisning i kristendom till en icke-konfessionell undervisning om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar. LÄS MER

  3. 3. Representation i svenska läroböcker i religionskunskap för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Clara Hellström; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; representation; den tolkande ansatsen; innehållsanalys;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate several aspects of representation in textbooks for religious science in Swedish upper secondary schools. Three textbooks written by different authors, published by different publishers, and all published after the current curriculum took effect in 2011 have been investigated. LÄS MER

  4. 4. "Att vara kreativ med ljud" : En enkätstudie om musiklärares användande av musikskapande aktiviteter i grundskolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emma Tobiasson; [2021]
    Nyckelord :creativity; music creativity; music teacher; primary school; quantitative research; survey study; kreativitet; musikskapande; musiklärare; grundskola; kvantitativ forskning; enkätstudie;

    Sammanfattning : Utifrån min egen skolgång och känslan av att musikskapande aktiviteter bortprioriterats för att skapa utrymme för sådana moment som ger ”mest kunskap” har jag med denna studie valt att undersöka just användandet av musikskapande aktiviteter i grundskolans musikundervisning. Den tidigare forskning som lyfts fram visar att kreativa arbetssätt och skapande aktiviteter främjar elevers musikaliska kunskaper och sociala färdigheter. LÄS MER

  5. 5.  Aniara – En kritisk-konstruktiv litteraturundervisning : Didaktiska förutsättningar sedda ur ett jungianskt arketypiskt samt ett dialektiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Margreta Sandkvist; Sandra Ljung; [2020]
    Nyckelord :allmän didaktik; Aniara; C. G. Jung; demokratisk värdegrund; dubbelt uppdrag; föreställningsvärldar; hållbar utveckling; integrativ didaktik; jungiansk symbolteori; Harry Martinson; Theodor W. Adorno; Wolfgang Klafki; kritisk-konstruktiv didaktik; kritisk teori; litteraturanalys; litteraturens legitimitetsfråga.;

    Sammanfattning : Detta arbete har strävat efter att undersöka vilka funktioner resultaten av en litteraturvetenskaplig analys av Harry Martinsons Aniara kan utgöra för att bemöta Wolfgang Klafkis fem didaktiska frågor. Frågeställningar i arbetet är formulerade utifrån Skolverkets beskrivning av lärarens dubbla uppdrag. LÄS MER