Sökning: "transformation hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden transformation hälsa.

  1. 1. Kvinnors upplevelser av klimakteriet : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Jenny Höglund; Jennie Selerud; [2024]
    Nyckelord :Klimakteriet; Kvinnor; Upplevelse; Transitionsteorin;

    Sammanfattning : Bakgrund Klimakteriet är en naturlig del av kvinnans åldrande då fertiliteten avtar och menstruationen upphör. Vanliga symtom är fysiska och psykiska såsom värmevallningar, sömnstörningarnedstämdhet och humörsvängningar. Östrogenbehandling för att minska symtomen är vanligt förekommande. LÄS MER

  2. 2. Ett digitalt ekonomiskt bistånd - De ”nya arbetssätten”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Amina Alloune; Yasmin Aghajan; [2024]
    Nyckelord :digital; digitalization; financial support; financial aid; social work; welfare;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to highlight the experiences of social workers regarding the ongoing impact of digitalization on the administration of economic assistance within social services. The literature presented discusses how digitalization influences social workers and clients in the current workplace. LÄS MER

  3. 3. "Det är stort, det handlar om hela skolan, det handlar om alla elever" : En kvalitativ undersökning om idrott- och hälsalärares upplevelse av undervisning i sexualitet, samtycke och relationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Hanna Lindersson; Willy Smedberg; [2024]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke; relationer; idrott och hälsa; kvalitativ; intervjustudie; grundskola.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka om och hur lärare i idrott och hälsa arbetar med sexualitet, samtycke och relationer i deras undervisning, såväl som deras upplevelser att undervisa kring det. Frågeställningarna studien ämnar besvara är: 1) Hur beskriver lärarna deras upplevelser av att undervisa i sexualitet, samtycke och relationer om det förekommer i deras undervisning? 2) Hur beskriver lärarna att de arbetar i idrott och hälsa i undervisningen med sexualitet, samtycke och relationer om det förekommer i deras undervisning? 3) Hur beskriver lärarna att de arbetar med samtycke i sin undervisning om det förekommer i deras undervisning? Teori och metod: Studien har genomförts med en kvalitativ metod där datamaterialet samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Design av hållbara parkeringar – material, växtval och ekosystemtjänster

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jacob Persson; Martin Toft Möllerberg; [2023]
    Nyckelord :parkeringar; hållbarhet; uppbyggnad; uppbyggnad; växtval; urbana värmeöar; transformation; permeabelt; ekosystemtjänster; dagvattenhantering; BGG-system; upplevelsevärden;

    Sammanfattning : Under vår utbildning för att bli Landskapsarkitekter har vi identifierat förbättringspotential för parkeringar generellt. De har ofta döende vegetation, saknar permeabla ytor och har suboptimal utformning. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet : En kvalitativ studie om idrottslärares möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marschall Valadi-Sumesaraie; Erik Pahlberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplever kring formativ bedömning samt vilka formativa strategier som främst kommer till uttryck i deras undervisning. Studiens material omfattar 6 lärarintervjuer som analyseras med hjälp av en tematisk analys och sätts i förhållande till tidigare forskning, skolans styrdokument och formativ bedömning såsom den definieras av utbildningsforskaren Dylan Wiliams. LÄS MER