Sökning: "tre lärandeteorier"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden tre lärandeteorier.

  1. 11. Bibeläventyret i praktiken : Ett religionspedagogiskt koncept för grundskolan

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Lars Naeslund; [2018]
    Nyckelord :Religionspedagogik; bibeldidaktik; kulturhistorisk metod; lustfyllt lärande; edutainment; explorativ ansats.;

    Sammanfattning : Under 2017/18 genomfördes Bibeläventyret med cirka trettio tusen mellanstadieelever i Sverige, av licensierade instruktörer, under nio timmar, med elevernas klasslärare som observatörer. Bibeläventyrets pedagogik och material drivs av Svenska Bibelsällskapet, där Svenska kyrkan och frikyrkorna är huvudmän. LÄS MER

  2. 12. Embodied : En begreppsanalys och kontextuell utforskning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Wolfgang Weiser; [2017]
    Nyckelord :Embodied; embodiment; embodied mind; somatics; embodied knowledge; Embodied; praktisk kunskap; den kognitiva kroppen; embodied mind; kroppslig rörelse; somatisk kunskapsteori; somatics; införliva; förkroppsliga; inkorporera;

    Sammanfattning : Vad menar vi egentligen när vi säger att vi har det i oss eller att vi ska lära oss med alla våra sinnen och att elever ska utveckla hela sin förmåga? Denna studie är en begreppsanalys av det som man på engelska benämner embodied. Den undersöker detta i en svensk utbildningskontext och försöker finna motsvarande begrepp på svenska. LÄS MER

  3. 13. Samlärande i SO-undervisningen För elever inskrivna i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Magdalena Bjärneroth; [2016-02-22]
    Nyckelord :grundsärskola; utvecklingsstörning; SO; samlärande; delaktighet; kommunikationsmönster;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att utifrån forskning och lärandeteorier synliggöra samspelets betydelse för lärandet. Genom att beskriva, analysera och söka förståelse för hur undervisningen i SO - ämnet kan se ut på klassrumsnivå för elever inskrivna i grundsärskolan, vill jag ta reda på möjligheter och hinder för samlärande samt urskilja de kommunikationsmönster som framkommer i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Pedagogiskt ledarskap och stödstrukturer : Rektorers och lärares beskrivningar av pedagogiskt ledarskap och stödstrukturer i skolan.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ewa Mölleryd; [2016]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; indirekt pedagogiskt ledarskap; direkt pedagogiskt ledarskap; Scaffolding; stödstruktur; rektor; lärare; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa begreppet pedagogiskt ledarskap utifrån rektorers och lärares beskrivningar samt att bidra med kunskap om vilka stödstrukturer som används i utövandet av pedagogiskt ledarskap. I studien har lärandeteorier utifrån Vygotskijs (1999) teori om den proximala utvecklingszonen (ZPD) och Bruners begrepp Scaffolding (stödstrukturer) sammanförts med beskrivningar av hur pedagogiskt ledarskap utövas. LÄS MER

  5. 15. Friluftsliv i stadsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joel Thorbjörnsson; Henric Vasquez; [2015]
    Nyckelord :Friluftsliv; physical education; urban environment; intervention study;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka ifall det är möjligt att bedriva undervisning i friluftsliv enligt Skolverkets kursplaner på ordinarie lektionstid i ämnet idrott och hälsa på högstadieskolor i urban miljö. För att undersöka detta har ett lektionsupplägg planerats och genomförts i form av en interventionsstudie för att sedan utvärderas med hjälp av aktionsforskning och fokusgruppintervju. LÄS MER