Sökning: "tre lärandeteorier"
Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade orden tre lärandeteorier.
21. Läraren, kunskapen och likvärdigheten : En problematisering av kunskapssyn och likvärdighet i bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur den enskilde lärarens kunskapssyn kan komma till uttryck i bedömningspraktiken, och hur detta kan påverka likvärdigheten i bedömning och betygsättning. Den teoretiska utgångspunkten har varit de lärandeteorier som speglat den svenska skolan de senaste hundra åren; behaviorismen, kognitivismen, pragmatismen och det sociokulturella perspektivet samt teorier om provkonstruktion. LÄS MER
22. Lärandeteoriers roll i läraryrket : En studie om hur lärare tillämpar lärandetoerier i sin undervisning
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på om verksamma lärare i högstadiet och gymnasiet explicit eller implicit utgår från lärandeteorier i sin undervisning. Vi har valt att fokusera på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
23. Kommunikationens roll inom matematiken – ur lärarens perspektiv.
C-uppsats,Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie var att undersöka hur åtta lärare som undervisar i årskurs tre beskriver sinmatematikundervisning samt i vad mån de lägger fokus på kommunikation inom ämnet.Som empiriinsamlingsmetod har kvalitativa intervjuer med åtta lärare använts. LÄS MER
24. Kommunikationens roll i matematikundervisningen : en studie ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Det socialkonstruktivistiska synsättet på lärande och vikten av samspel och kommunikation som ett medel för lärande är idag mycket aktuellt. Det framhålls av både forskare inom pedagogik och i läroplaner. LÄS MER
25. En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan
C-uppsats,Sammanfattning : MetodVi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen påförskolorna är utformade samt vad barnen sysselsätter sig med. LÄS MER