Sökning: "tre lärandeteorier"

Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade orden tre lärandeteorier.

  1. 21. Läraren, kunskapen och likvärdigheten : En problematisering av kunskapssyn och likvärdighet i bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lisa Karlsson; [2011]
    Nyckelord :kunskapssyn; likvärdighet; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur den enskilde lärarens kunskapssyn kan komma till uttryck i bedömningspraktiken, och hur detta kan påverka likvärdigheten i bedömning och betygsättning. Den teoretiska utgångspunkten har varit de lärandeteorier som speglat den svenska skolan de senaste hundra åren; behaviorismen, kognitivismen, pragmatismen och det sociokulturella perspektivet samt teorier om provkonstruktion. LÄS MER

  2. 22. Lärandeteoriers roll i läraryrket : En studie om hur lärare tillämpar lärandetoerier i sin undervisning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rebecca Guerra; Anna Feldt; [2011]
    Nyckelord :Lärandeteorier; behaviorism; konstruktivism; sociokulturellt perspektiv; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på om verksamma lärare i högstadiet och gymnasiet explicit eller implicit utgår från lärandeteorier i sin undervisning. Vi har valt att fokusera på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 23. Kommunikationens roll inom matematiken – ur lärarens perspektiv.

    C-uppsats,

    Författare :Anna Arvidsson; Therese Larsson; [2011]
    Nyckelord :Matematikundervisning; kommunikation; samspel; lär;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie var att undersöka hur åtta lärare som undervisar i årskurs tre beskriver sinmatematikundervisning samt i vad mån de lägger fokus på kommunikation inom ämnet.Som empiriinsamlingsmetod har kvalitativa intervjuer med åtta lärare använts. LÄS MER

  4. 24. Kommunikationens roll i matematikundervisningen : en studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jenny Birgersson; Jenny Nossler; [2010]
    Nyckelord :Mathematics education; communication; learning theories; early childhood education; Matematikundervisning; kommunikation; lärandeteorier; tidiga åldrar;

    Sammanfattning : Det socialkonstruktivistiska synsättet på lärande och vikten av samspel och kommunikation som ett medel för lärande är idag mycket aktuellt. Det framhålls av både forskare inom pedagogik och i läroplaner. LÄS MER

  5. 25. En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Linda Nyman; Ann-Louise Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; motorisk utveckling; barn;

    Sammanfattning : MetodVi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen påförskolorna är utformade samt vad barnen sysselsätter sig med. LÄS MER