Sökning: "tre lärandeteorier"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden tre lärandeteorier.

  1. 16. Lärande genom feedback : En kvalitativ studie om lärares uppfattning- och elevers upplevelse av feedback

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andrée Nienkerk; Robert Svensk; [2014]
    Nyckelord :physical education; feedback in physical education; feedback; assessment; formative assessment; learning; sociocultural learning; behaviorist learning; constructivist learning; undervisning; idrottsundervisning; idrott och hälsa; formativ bedömning; bedömning; lärande; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar. Syftet med studien var att undersöka lärares och elevers syn på feedback i ämnet idrott och hälsa, samt om och i så fall hur denna feedback påverkar elevernas upplevda lärande. LÄS MER

  2. 17. Lärares resonemang kring lärande : Åtta grundskolelärares resonemang kring hur de skapar förutsättningar för lärande då elever med utvecklingsstörning ingår i grundskolegruppen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Dahlberg; [2013]
    Nyckelord :integrering; inkludering; utvecklingsstörning; grundsärskola; lärandeteorier; lärande; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur åtta lärare i grundskolan resonerar kring hur de skapar förutsättningar för lärande, då elever med lindrig utvecklingsstörning som läser enligt grundsärskolans läroplan ingår i grundskolegruppen. Studien har en kvalitativ forskningsansats med utgångspunkt i lärandetraditionerna behaviorismen, konstruktivismen och den sociokulturella traditionen. LÄS MER

  3. 18. Lärandeteoriers roll i läraryrket : En studie om hur lärare tillämpar lärandeteorier i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rebecca Guerra; Anna Feldt; [2012]
    Nyckelord :lärandeteorier; behaviorism; konstruktivism; sociokulturellt perspektiv; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på om verksamma lärare i högstadiet och gymnasiet explicit eller implicit utgår från lärandeteorier i sin undervisning. Vi har valt att fokusera på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Används pedagogiska dramalekar och barnböcker som metod för barns utveckling socialt och kognitivt i förskolan?

    C-uppsats,

    Författare :Susanne Olsen; [2011]
    Nyckelord :Läroplanen; Lärandeteorier; Social kompetens; Lekt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till mitt val är att jag bland annat haft drama som inriktning i förskolelärarprogrammet och det blevett ämne som jag blev positiv till och ville fördjupa mig mer om. Drama och barnböcker används oftatillsammans varför även barnböcker som metod och ämne togs med. LÄS MER

  5. 20. Fiction and revolutions Thematic work – an including and engaging pedagogy situation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Barchow Winberg; [2011]
    Nyckelord :Motivation; including; commitment; the curriculum of primary education in 2011; thematic work; fiction; work of development;

    Sammanfattning : Syftet med det här utvecklingsarbetet är att ge ett förslag på hur man som lärare kan engagera och motivera fler elever till att sträva efter att nå målen i ämnena svenska och historia på högstadiet. Utifrån tidigare forskning, olika teoretiker, läroplanen för grundskola 2011 och de nya kursplanerna för svenska och historia utformas ett utvecklingsarbete som utgår från ett tematiskt arbetssätt där skönlitteratur har en central roll i temat och där läromedel ersätts med olika varierade moment som film, museum besök, gästföreläsare etc. LÄS MER