Sökning: "tvåspråkighet lek"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tvåspråkighet lek.

  1. 1. Kodväxling hos tvåspråkiga barn i förskolan

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maysam Abbas; [2016]
    Nyckelord :Exkludera; förskolan; inflytande; inkludera; kodväxling; makt; resurs; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få kunskap om hur tvåspråkiga barn använder sina två språk, arabiska och svenska, i en tvåspråkig förskolemiljö och vilken inställning pedagogerna på förskolan har till språkval och barnens användning av kodväxling.Materialet är kvalitativt och omfattar intervjuer med två förskollärare och sex observationer av sex barn vid samma avdelning. LÄS MER

  2. 2. språkutveckling hos arabisktalande barn i Förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :BUSHRA SALEH TAHA; WEJDAN AMIN RASHIED; [2013]
    Nyckelord :Arbetssätt; modersmål; tvåspråkighet och språkutveckling;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har haft ett stort intresse av att undersöka hur språkutveckling sker hos tvåspråkiga barn med fokus på arabisktalande barn. Syftet med vår studie är att undersöka vilka faktorer som påverkar språkutveckling hos tvåspråkiga barn samt hur pedagogerna arbetar med tvåspråkiga barn. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers arbete med tvåspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bettol Abdul Abbas; Ifrah Elmi; [2013]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; barn; förskola; arbetsätt; språkutveckling; miljö; modersmål; lek;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte med detta arbete var att ta reda på hur pedagoger resonerar kring sin arbetsätt med barn som har annat modersmål än svenska, samt metoder som har betydelse för barns språkutveckling och lärande. Vi var också intresserade av hur pedagoger ser på miljön, modersmålet och lekens betydelse för tvåspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av lek och pedagogisk miljö för språkutvecklingen hos tvåspråkiga förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sanije Avdiu; Laleh Hayatdavoudi; [2012]
    Nyckelord :Förskola; tvåspråkighet; språkutveckling; lek; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. "Här är ju ingen annorlunda, för här är ju alla annorlunda" : - om mångkulturella barngrupper i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sanna Westberg; [2012]
    Nyckelord :Mångkultur; förskola; pedagogik; språk; lärare; föräldrar;

    Sammanfattning : Syftet för den här undersökningen är att försöka se och belysa vad som utmärker verksamheten i en barngrupp på en mångkulturell förskola. Detta syfte har delats in i tre frågeställningar -     Vad har pedagogerna för pedagogiska tankar kring sin verksamhet? -     Hur arbetar pedagogerna med språk? -     Hur ser samarbetet mellan förskola och hem ut? Undersökningsmetoden för arbetet har varit kvalitativa intervjuer med fem pedagoger som arbetar med mångkulturella barngrupper. LÄS MER