Sökning: "tyst kunskap musik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden tyst kunskap musik.

  1. 1. Vad, när och varför läser pojkar : En kvalitativ intervjustudie om pojkars läsmotivation i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Hall; Martina Appel; [2023]
    Nyckelord :Läsning; pojkar; motivation; tidig läsundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att bidra med kunskap om faktorer som påverkar motivationen för läsning hos pojkar i den tidiga läsundervisningen. Studien kan ses som ett bidrag till ökad förståelse om pojkars läsmotivation för lärare med intresse för pojkars läsning, dock med beaktan av studiens kontext för generalisering. LÄS MER

  2. 2. Om vi gör roliga saker så får vi glada elever : En undersökning av påverkansfaktorer och kvalitetskriterier för estetiska projekt i skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anders Olausson; [2018]
    Nyckelord :Estetiska; Konstnärliga och Kreativa projekt i Skola; Musikpedagogik; Musikterapi; Estetisk undervisning; Estetiska läroprocesser; Skolkör; Luciatåg; Träningskolan; Anne Bamford; The wow factor; Tomas Saar; Träningslogik; Linjära eller Meningsskapande arbetsformer; Maximal identitetsinvestering; Tyst kunskap; Tacit knowledge;

    Sammanfattning : En undersökning av estetiska projekt i skolmiljö. I undersökningen intervjuas en musiklärare, en förskoleklasslärare och en musikterapeut som representanter för olika yrkesgrupper som arbetar med estetiska projekt i skolmiljö. LÄS MER

  3. 3. Att skapa en poplåt i årskurs 5 & 6, ackord & text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulf Ganrot; [2018]
    Nyckelord :lärande; ackordföljd; text; poplåt; begrepp; musik; praktik; reflektion; tyst kunskap; perspektiv; dynamik;

    Sammanfattning : Denna studie är en undersökning av hypotesen om att relationen mellan ackord & text kan an-vändas som pedagogisk metod för att lära eleverna skapa egna poplåtar. Studien är ett försök att etablera en relation, mellan den medierade musikkulturen som eleverna dagligen möter, och den musikpedagogik som skolmiljön står för. LÄS MER

  4. 4. Att skapa en poplåt i årskurs 5 & 6, ackord & text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulf Ganrot; [2018]
    Nyckelord :lärande; popplåt; ackordföljd; musik; begrepp; praktik reflektion; tyst kunskap; text; perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie är en undersökning av hypotesen om att relationen mellan ackord & text kan an-vändas som pedagogisk metod för att lära eleverna skapa egna poplåtar. Studien är ett försök att etablera en relation, mellan den medierade musikkulturen som eleverna dagligen möter, och den musikpedagogik som skolmiljön står för. LÄS MER

  5. 5. Om ämnesövergripande arbete och Gehörs- och musiklära. En studie av ett utvecklingsprojekt på ett estetiskt program i södra Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Dante Hidemark Boström; [2017]
    Nyckelord :ämnesintegrering; ämnesövergripande arbete; Musikteori; Gehörs- och musiklära 1; förtrogenhet; music theory; interdisciplinary work; integrated curriculum; tacit knowledge; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; educational science; music education.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att följa och utvärdera ett pågående utvecklingsprojekt på ett estetiskt program inriktning musik på en gymnasieskola i södra Sverige. Projektets mål är att innehållet från kursen Gehörs- och musiklära 1 på ett tydligare sätt ska integreras i de andra musikkurserna på programmet och har initierats då lärarna upplevt att eleverna inte använder sina teoretiska kunskaper i sitt praktiska musicerande. LÄS MER