Sökning: "ungdomar elever och religion"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden ungdomar elever och religion.

  1. 11. "Jag har blivit mobbad sen jag tog på slöjan" : En studie om att vara muslimsk ung kvinna i den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Erika Lagerström; [2013]
    Nyckelord :islam; muslim; tjej; skola; slöja; mobbad; värdegrund; privatreligiositet; skamkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats handlar om att jag vill jag ta reda på hur fyra muslimska tjejer i Sverige resonerar kring hur de har blivit bemötta i skolan som muslimer. Min övergripande frågeställning är: Hur har några muslimska tjejer upplevt sin skoltid i en svensk skola? För att besvara denna fråga har jag fokuserat på tre olika områden: att vara muslim i relation till olika skolämnen, att möta eventuella fördomar och att vara troende i skolan. LÄS MER

  2. 12. ”All min energi som jag hade gick åt att vara normal”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zohra Fahim Bosevska; [2012]
    Nyckelord :Identitetsskapande; Socialisation; Förhållningssätt; Samspel; Etnicitet; Integritet; Mångkulturell skola;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att diskutera hur skolan och i synnerhet lärarens förhållningssätt påverkar elevens identitetsskapande i en mångkulturell skola. Metoden för den empiriska insamlingen är kvalitativa intervjuer då studien är baserad på elevuppfattningar och upplevelser under grundskolan. LÄS MER

  3. 13. Elevers attityd till religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jessica Svensson; Yesenia Espinoza; [2010]
    Nyckelord :attityd; elever; monokulturell; mångkulturell; religionsdidaktik; religionskunskap; religionskunskapsundervisning.;

    Sammanfattning : Under vår utbildning på lärarhögskolan i Malmö med inriktning mot religionsämnet, har vi ofta stött på elever som upplever religion som ett mindre roligt och lågprioriterat ämne. Elever är inte medvetna om varför de behöver läsa religionskunskap i skolan, och intresset finns heller inte där. LÄS MER

  4. 14. Vad betyder Gud och livet för tonåringar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mimoza Berisha; Senay Sahin; [2009]
    Nyckelord :religion; religiositet; livsfrågor; genus; ungdomar; pedagogik; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : The aim of our thesis was to gain greater knowledge of how young people relate to religion, religiosity and life, and this behavior might show influences of a gender perspective. Part of the aim was also to have greater awareness of how our education should include a gender perspective. LÄS MER

  5. 15. Gymnasieelevernas uppfattning om ämnet Religion : en undersökning av hur eleverna på Björkhagsskolan upplever religionsämnet

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Ingegerd Wedin; [2002]
    Nyckelord :religionsdidaktik; gymnasieskola; religionsämnet; klassrumsforskning; upplevelse; attityd;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa hur eleverna på Björkhagsskolan uppfattar ämnet religion. Tycker eleverna att det är viktigt att ha religionsundervisning och ska den ligga kvar som en obligatorisk kurs eller bör den vara en tillvalskurs? Jag vill också titta på om eleverna kan hitta något som de tycker är viktigt i undervisningen. LÄS MER