Sökning: "ungdomskultur och skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden ungdomskultur och skolan.

  1. 11. Svordomar ett vardagsspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Ström; Petra Thuresson; [2010]
    Nyckelord :kränkning; svordomar; ungdomar; ungdomskultur; språk;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att synliggöra bruket av svordomar ur ett ungdomsperspektiv. Arbetet har utgått från följande frågor: Hur upplever ungdomar sitt eget och andra ungdomars bruk av svordomar? Vad finns det för skillnader mellan hur flickor och pojkar svär? Hur resonerar ungdomar kring svordomar i skolans värld? Den metod som vi har använt för att få svar på frågeställningarna har varit av en enkätundersökning. LÄS MER

  2. 12. "Det var något som hände, det var ju inte så att jag inte ville gå" : en studie där elevens handling i form av skolk tolkas utifrån ett kontextuellt och ungdomskulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Sara Johansson; Linda Wiktorsson; [2010]
    Nyckelord :Truancy; pupil; teacher; school; institution; approach; holistic perspective; contextual perspective; Pygmalion effect; youth culture.; Skolk; elev; lärare; skola; institution; förhållningssätt; holistiskt perspektiv; kontextuellt perspektiv; Pygmalioneffekten; ungdomskultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken omfattning gymnasieelevers skolk är ett uttryck på brister inom skolans verksamhet. Utifrån syftet har två frågeställningar framkommit: Hur påverkar skolan som institution frekvensen av skolk? Vilket förändringsarbete bör ske inom skolan för att minska frekvensen av skolk? De perspektiv studien utgår ifrån är, kontextuellt samt ungdomskulturellt. LÄS MER

  3. 13. Kan man lära av ett datorspel? : Hur pedagoger, studenter och elever ser på lärande, datorspel och identitetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Marie Einebrant; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur studenter, elever och pedagoger ser på lärande och ungdomskultur i relation till datorspel, i synnerhet spelet World of Warcraft. Detta undersöks utifrån frågorna kan WoW påverka utövande studenters/elevers lärande? Går WoW använda som ett lärandeverktyg? Går det använda datorspel i undervisningen? Och hur arbetas det med att framhäva dagens ungdomskulturer i skolan? Den undersökningsmetod som används är halvstrukturerade intervjuer där studenter, elever och pedagoger redogör för den inverkan spelet (WoW) har på deras/deras elevers lärande. LÄS MER

  4. 14. Skolk, en tyst ungdomsrevolt? : Om elevers avvikelser och olovlig frånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Lärarhögskolan i Stockholm (LHS)

    Författare :Luis Córdova; [2008]
    Nyckelord :Foucault; revolt; ungdomskultur; skolk; olovlig frånvaro;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att försöka få insikt i gymnasieelevers olovliga frånvaro, samt undersöka om detta är ett uttryckt för ungdomars reaktion mot förtryckande sociala och symboliska strukturer där skolan kan uppfattas som en representant för maktens hegemoni. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer och observationer i ett praktiskt program där olovlig frånvaro var ett prioriterat problem. LÄS MER

  5. 15. Vem är det som kör egentligen?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Caroline Lindén; Mia Berzelius; [2008]
    Nyckelord :barn- och ungdomskultur; förskola; grundskolans tidigare år; inflytande;

    Sammanfattning : Studien har fenomenografi som analysmetod och undersöker fyra lärares uppfattningar och attityder av barn och elevers inflytande i förskolan och grundskolan, hur lärarna uppfattar demokrati samt vilka attityder de har av de texter som finns i styrdokumenten. Syftet är att väcka tankar kring det egna förhållningssättet, ge större insikt för samhällets betydelse i dessa frågor samt visa på hur viktigt barn och elevers inflytande är både i och utanför skolan. LÄS MER