Sökning: "utbildningens relevans"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden utbildningens relevans.

  1. 1. Literacyutveckling för de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Deaner; Linnéa Wollter; [2023]
    Nyckelord :emergent literacy; formell och informell undervisning; identitet; literacyerfarenheter; literacyutveckling; skolverksamheter; tillvaratagande; övergångar; överlämningar;

    Sammanfattning : Under utbildningens gång har en förståelse samt ett intresse för literacy vuxit fram och under den verksamhetsförlagda utbildningen har vi fått uppleva tillvaratagande av literacy på olika sätt. Syftet med denna kunskapsöversikt grundar sig i en förhoppning om att få en bredare förståelse vad gäller de tre faktorerna som tas upp i arbetet, som till viss del svarar på vår frågeställning; Vilka faktorer kan påverka barns tidiga literacyerfarenheter och hur tar läraren tillvara på dem i svenskundervisningen? För att svara på frågeställningen har vi med hjälp av databaserna ERIC via EBSCO samt SwePub funnit såväl nationell som internationell forskning. LÄS MER

  2. 2. Resursfördelning i relation till utbildningens likvärdighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofia Gustafsson; Disa Hedman; [2023]
    Nyckelord :Förskola Helhet Nivåer Resursfördelning Likvärdighet Systemteori Systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka begreppet likvärdig utbildning inom det kommunala kontra de privata verksamheterna kopplat till rektors resursfördelning och förskollärarens handlingsutrymme. Studien har genomförts i två närliggande kommuner i södra Sverige på fyra förskolor. LÄS MER

  3. 3. Utbildningens betydelse för lärare i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Karlsson; Magnus Kanestad; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; universitetsutbildning; pedagogik; läroplansteori; relevans;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla ny kunskap om vilken betydelse lärare i fritidshem beskriver att utbildningen har för deras arbete på fritidshemmet. Syftet besvaras genom frågeställningarna vad fritidshemslärare anser vara mest relevant av sin utbildning för sitt arbete, vad för kunskaper de tar med sig samt vilka önskemål de har. LÄS MER

  4. 4. Studenters uppfattning av sin programtid : En fallstudie på kandidatprogrammet Informationsdesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Marcus Aldrin; Glenn Costello; Mia Wiklundh Engqvist; [2022]
    Nyckelord :Program time; bachelor s degree; context; understanding; relevance; study guide; course guide; syllabus; study plan; student perspective; Programtid; kandidatexamen; kontext; sammanhang; förståelse; relevans; studiehandledning; kursguide; kursplan; utbildningsplan; studentperspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund Enligt lärare för en högskoleutbildning för en generell examen finns ett upplevt återkommande problem med att studenter som läser ett treårigt kandidatprogram inte förstår hur kurser hänger ihop med varandra och att kurser kan vara behörighetsgivande. Hur ser egentligen problemet ut ur studenters perspektiv? Kan det som lärare beskriver bekräftas av studenter? Hur ser de på sin programtid, hur tar de till sig information om sina studier och hur skulle de vilja få den informationen? Syfte Syftet med forskningsstudien är att bidra med kunskap om vilken typ av information studenter vid en högskoleutbildning behöver under sin programtid. LÄS MER

  5. 5. Vad läser lärare på sin utbildning? : En undersökning av skönlitteraturen i svensklärarutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Jenny Lundin; [2022]
    Nyckelord :Kanon; skönlitteratur; svensklärare; lärarprogram;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om det fanns en litterär kanon i svensklärarprogrammen. Studien har med hjälp av kvantitativ metod undersökt programmens litteraturlistor för att se om det fanns verk eller författare som var ständigt återkommande. Studien har även undersökt vilka som representeras i urvalet. LÄS MER