Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 230 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad kan vi lära oss ute idag? : En kvalitativ studie om de yngsta barnens utevistelse ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Aronsson; Pia Becker Larsen; [2024]
    Nyckelord :förhållningssätt; poststrukturellt perspektiv; didaktik; utevistelse; förskolans yngsta barn;

    Sammanfattning : I de nordiska länderna talas det varmt om utevistelse, friluftsliv och naturmiljöer. Detta är ett kulturarv som även speglas i förskolans dagliga verksamhet. Utevistelse sker en till två gånger om dagen och prioriteras året runt. LÄS MER

  2. 2. Tysta barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas erfarenheter i att främja kommunikation & delaktighet för det tysta barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Vernesa Bosak; Veronica Andersson; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; tyst; selektiv mutism; likvärdighet; inkludering; förskollärare;

    Sammanfattning : Under vår förskollärarutbildning och när vi varit ute på vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU), uppmärksammade vi att tysta barn ofta kom i skymundan. Med detta i åtanke valde vi att formulera vårt syfte, att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de hanterar och hjälper tysta barn i förskolemiljön. LÄS MER

  3. 3. ”Ska vi vara inne eller ute?” : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser om den fysiska miljön och personaltätheten i förskolan i relation till barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnéa Andersson; Josephine Malmgren Jensen; [2023]
    Nyckelord :barngrupp; fysisk miljö; lärande; personaltäthet; utveckling; yta;

    Sammanfattning : Abstrakt   Stora barngrupper i förskolan är något som alltmer visas på media, och betraktas vara ett samhällsenligt problem av många. Stora barngrupper i förskolan är ett område där det inte finns så mycket forskning om kopplat till lärande och utveckling. Vilket skapade undersökningens problemområde. LÄS MER

  4. 4. Ut i friska luften! : En enkätstudie av förskollärarnas syn på utveckling utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Andersson; Sara Törnlund; [2023]
    Nyckelord :Frihet; leken; naturen och lekgåvor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken rollutomhusmiljön har för barnens utveckling i förskolans verksamhet. Studien var upplagd i form av en enkätundersökning om vad förskollärare anser att utomhusmiljön bidrar med till barnens utveckling, vilka förmågor de anser att barnen övar på i utomhusmiljön samt hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan utvecklas i verksamheterna och hur den ideala utomhusmiljön kan se ut. LÄS MER

  5. 5. Nyexaminerade arbetsterapeuters upplevelser och erfarenheter av yrkesrollen : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Clara Uppgren; Lina Granat; [2023]
    Nyckelord :arbetsterapi; nyexaminerade arbetsterapeuter; kliniskt arbete; litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Övergången från studerande till yrkesverksam kan vara överväldigande för många arbetsterapeutstudenter. Arbetsterapeuter arbetar inom hälso- och sjukvård och är ett legitimationsyrke. LÄS MER