Sökning: "utevistelse"
Visar resultat 41 - 45 av 366 uppsatser innehållade ordet utevistelse.
41. Det är vi pedagoger som bidrar till att gården blir en utmaning : En studie om förskollärares förhållningssätt till utomhuspedagogik och förståelsen för begreppets innehåll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning: Vår uppsats undersöker utomhuspedagogik och på vilket vis förskollärares förhållningssätt och förståelse av begreppet påverkar undervisningen. Både förskolans läroplan samt Barnkonventionen understryker att barn ska få möjlighet till att vistas i olika utomhusmiljöer för att lära sig att respektera miljöerna. LÄS MER
42. Elevers deltagande inom friluftsliv och utevistelse i idrott och hälsa : En kvantitativ studie om i vilken utsträckning elever anser att de får ta del av friluftsliv och utevistelse i kursplanen inom ämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse är idag en huvuddel inom ämnet idrott och hälsa i grundskolan sett till läroplanen. Det finns dock forskning som tyder på att det finns en problematik i undervisningsmomentet friluftsliv och utevistelse inom ämnet idrott och hälsa. LÄS MER
43. Förskolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Jag upplever att det på förskolor råder delade meningar kring utemiljöns värde och funktion, vilket skulle kunna leda till olika förutsättningar för barnen vid utevistelse. I läroplanen Lpfö 18 (Skolverket 2018) framgår det att förskolans miljö och personal ska ge alla barn lika förutsättningar till lärande och utveckling. LÄS MER
44. Uterummet : - Vad säger förskollärare om utomhusundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I arbetet undersöker vi vad förskollärare säger om utomhuspedagogik och hur de använder uterummet i sin verksamhet. Via studien besvaras undersökningsfrågan vilka faktorer som förskollärare ser som betydande för arbetet med utomhuspedagogik i förskolan. 19 förskollärare har genomfört en enkätundersökning online. LÄS MER
45. Neutral natur och könskodad design? : En studie av könande processer i förskolans utemiljöer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att bidra med ökad kunskap och förståelse för hur pedagogers förhållningssätt och barns interaktioner med förskolans utemiljöer samt utemiljöns materialitet medverkar i medskapande av könande processer. Studien anammar ett sociomateriellt perspektiv och är utformad utifrån kvalitativ metod i form av två fallstudier vid två separata förskolor. LÄS MER