Sökning: "Friluftsliv och utevistelse"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Friluftsliv och utevistelse.

  1. 1. Vad kan vi lära oss ute idag? : En kvalitativ studie om de yngsta barnens utevistelse ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Aronsson; Pia Becker Larsen; [2024]
    Nyckelord :förhållningssätt; poststrukturellt perspektiv; didaktik; utevistelse; förskolans yngsta barn;

    Sammanfattning : I de nordiska länderna talas det varmt om utevistelse, friluftsliv och naturmiljöer. Detta är ett kulturarv som även speglas i förskolans dagliga verksamhet. Utevistelse sker en till två gånger om dagen och prioriteras året runt. LÄS MER

  2. 2. Synliggörandet av kursplanen i undervisningen i idrott och hälsa : En studie om hur idrottslärare i åk 4 – 9 synliggör och tolkar LGR 22 i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Frykman; Therese Strand Adolfsson; [2023]
    Nyckelord :LGR22; idrott och hälsa; Lindes läroplansteori; centrala innehållet; innehållsanalys; lektionsinnehåll; lektionsplanering; rörelse; hälsa och levnadsvanor; friluftsliv och utevistelse;

    Sammanfattning : Undersökningen handlar om hur verksamma idrottslärare uppfattar betydelsen av de olika delarna i det centrala innehållet i det nya styrdokumentet, LGR 22 samt hur det centrala innehållet synliggörs i idrottslärares pedagogiska planeringar. Flera forskningsstudier visar att elever inom idrott och hälsa får möta ett begränsat antal aktiviteter under idrottslektionerna vilket medföljer att eleverna inte får möta allt inom det centrala innehållet. LÄS MER

  3. 3. ”Vi gör alldeles för lite av detta” : En studie om lärares syn på friluftsliv i LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Tim Svensson; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; lärare; momentinnehåll; läroplan; LGR22;

    Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse har en tydlig plats i svensk idrottsundervisning, dock har tidigare forskning visat att det bedrivs för lite undervisningen i momentet men även att det är svårt för lärare att definiera vad som skall ingå i momentet. I den nya läroplanen för grundskolan, släppt 2022 får det en tydligare plats. LÄS MER

  4. 4. Elevers deltagande inom friluftsliv och utevistelse i idrott och hälsa : En kvantitativ studie om i vilken utsträckning elever anser att de får ta del av friluftsliv och utevistelse i kursplanen inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)

    Författare :Edvin Mjuk; [2022]
    Nyckelord :Central content; High school students; Knowledge requirements; Outdoor education; Physical education; Syllabus; Centralt innehåll; Friluftsliv och utevistelse; Högstadieelever; Idrott och hälsa; Kunskapskrav; Kursplan;

    Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse är idag en huvuddel inom ämnet idrott och hälsa i grundskolan sett till läroplanen. Det finns dock forskning som tyder på att det finns en problematik i undervisningsmomentet friluftsliv och utevistelse inom ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 5. “Det är bättre att ha en telefon än att ha ett par vettiga gympakläder eller ett par idrottsskor” : En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares undervisning inom friluftsliv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emma Johansson; Jimmy Björngard; [2021]
    Nyckelord :outdoor education; Friluftsliv; idrott; platsresponsiv pedagogik; läroplansteorin;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i årskurs 7–9 undervisar i friluftsliv samt vilka möjligheter som ges och vilka svårigheter som finns vid undervisning av kunskapsområdet. För att undersöka detta användes följande frågeställningar: • Vad innebär begreppet friluftsliv för idrottslärare? • Hur arbetar idrottslärare i högstadiet med det centrala innehållet i Lgr11 inom kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse? • Vilka möjligheter och vilka svårigheter finns det med undervisning inom friluftsliv och utevistelse? Metod För att besvara frågeställningarna genomfördes kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med sex idrottslärare som arbetar på olika skolor runt om i Sverige. LÄS MER