Sökning: "utmaningar i leken"
Visar resultat 16 - 20 av 52 uppsatser innehållade orden utmaningar i leken.
16. Matematik i leken : En studie om spontan matematikundervisning i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Studien innefattar matematikundervisning med fokus på förskollärares uppfattningar hur undervisning i matematik kan ske i spontana leksituationer i innemiljön på förskolan. Det krävs kompetenta förskollärare med förmåga att fånga barns intresse och inta barnperspektiv för att kunna genomföra spontan matematikundervisning i förskolan (Björklund 2012, s. LÄS MER
17. Allmän park som förskolegård? : en empirisk studie om samnyttjande ur ett barnperspektiv och verksamhetsperspektiv
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Vi befinner oss i en tid där städer förtätas och konkurrensen om marken är stor. I den täta staden är det en utmaning att avsätta tillräckligt stora friytor för barn, då detta står i konflikt med andra markanspråk. LÄS MER
18. Undervisning och lek : Förskollärares inställning när det gäller deltagande i barnens lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur förskollärare resonerar kring begreppen lek och undervisning och kring sitt eget deltagande i barnens lek. Jag har använt kvalitativa intervjuer för att få svar på syftet och frågeställningarna. Intervjupersonerna är fem förskollärare från tre olika förskolor i samma kommun. LÄS MER
19. Lekbaserat lärande i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter av lekbaserat lärande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Leken är en naturlig del i barns vardag i förskolan där lär barnen sig om alla möjliga ämnen. Därigenom ses lek och lärande som en helhet. Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar och erfarenheter av lekbaserat lärande i förskolan. Vår studie genomfördes på fem förskolor. LÄS MER
20. “Har ni bara lekt idag?” : - ‘’En kvalitativ intervjustudie om pedagogers uppfattningar och engagemang i den fria leken.’’
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien har varit att synliggöra pedagogers uppfattningar om fri lek samt sitt engagemang i den. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med 12 pedagoger som alla arbetar inom förskolans verksamhet. LÄS MER