Sökning: "utomhuspedagogik språkutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik språkutveckling.

  1. 6. Utomhuspedagogik i en mångkulturell klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofia Ryding; [2011]
    Nyckelord :Nyckelord: Hälsa; lärande; mångkulturell; skola; språkutveckling; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : SammanfattningMitt syfte var att undersöka elever och lärares inställning och uppfattning om utomhuspedagogik i en mångkulturell skola. Jag har genomfört en kvalitativ undersökning och satt mig in i forskning om utomhuspedagogik och intervjuat elever och en lärare som arbetat med utomhuspedagogik under några år om deras tankar om att lära utomhus. LÄS MER

  2. 7. ”Skogen har ju hundra språk!” : En studie om barns möte med litteracitet i I Ur och Skurförskolor ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Eva Eriksson; Johanna Larsson; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; I Ur och Skur; Litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka barns möte med litteracitet i en utomhuspedagogisk kontext – i I Ur och Skurförskolor. Vi undersöker dels hur förskollärare uppfattar sin roll i barnens möte med litteracitet, dels vilka uppfattningar de har kring eventuella möjligheter till respektive hinder för barnens möte med litteracitet. LÄS MER

  3. 8. Utomhuspedagogikens betydelse för barns språkutveckling i förskolan -en fallstudie om pedagogers tankar och barns agerande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Johansson; Anna Mårtensson; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; Utemiljö; Språkutveckling; Samtal; Samspel;

    Sammanfattning : Johansson, Nina & Mårtensson, Anna (2009) Utomhuspedagogikens betydelse för barns språkutveckling Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Högskola. Vårt syfte är att undersöka hur tre utomhusförskolor tar tillvara på situationer som utvecklar barns språk. LÄS MER

  4. 9. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En jämförelse av Utomhuspedagogik och Montessori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Jelena Vagic; [2010]
    Nyckelord :Language development; bilingualism; preschool; language developing methods; Språkutveckling; tvåspråkighet; förskola; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how educationalists work with bilingual children's language by looking at how and what approaches are used to encourage language development. I have chosen to compare two educational philosophies: Montessori and Outdoor Education, to see how big the differences / similarities are in working methods. LÄS MER

  5. 10. Att använda eller inte använda uterummets möjligheter i det språkutvecklande arbetet i förskolan

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Gyllencraft; [2010]
    Nyckelord :uterummet; utomhuspedagogik; språkutveckling; språkutvecklande arbete;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har undersökt om och i så fall hur förskolor bedriver ett språkutvecklande arbete i uterummet. Tidigare forskning och litteratur om språkutveckling och utomhuspedagogik presenterades tillsammans med förskolans styrdokument och jämfördes med det empiriska underlaget. LÄS MER