Sökning: "utrymmen i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden utrymmen i förskolan.

  1. 1. Inomhusmiljöns betydelse för barns grovmotoriska utveckling : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns grovmotoriska utveckling inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Åsell; Ebba Börjesson; [2024]
    Nyckelord :Fysisk inomhusmiljö; förskola; grovmotorik; material; undervisning; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares arbete med barns grovmotoriska utveckling inomhus på förskolan. Kvalitativa intervjuer med förskollärare från olika förskolor ligger till grund för studiens resultat. Datan som inhämtades vid intervjuerna transkriberades och kategoriserades. LÄS MER

  2. 2. Barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om lärmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Birgitta Lord; Emilia Johansson; [2023]
    Nyckelord :present teacher; language development; learning environment; interplay; närvarande pedagog; språkutveckling; lärmiljö och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas synsätt på hur lärmiljöer i förskolan stimulerar barns språkutveckling, samt hur förskollärarna talar om hur de arbetar för att skapa lärmiljöer som bidrar till att barn utvecklas i sin språkutveckling. Den valda metoden i studien är en kvalitativ metod med semistrukturerad intervju där urvalspersonerna består av fem verksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt till barns rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marie Høyland; [2022]
    Nyckelord :Inomhusmiljö; lek; förskola; möblerat miljö; rörelse; rörelsemöjligheter; utrymme.;

    Sammanfattning : Har undersökt förskollärares förhållningssätt till rörelse i förskolans innemiljö samt hur innemiljön skapar rörelsemöjligheter för barnen. Har även inkluderat lek i min studie, eftersom lek är en del av rörelse i förskolans inomhusmiljö. LÄS MER

  4. 4. Lek i förskolebuss. : Barns kreativa lösningar på att leka i begränsade utrymmen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Katarina Duán; [2022]
    Nyckelord :Coded rooms; limited play spaces; preschool; friendships; sociocultural perspective; begränsade lekutrymmen; förskolebuss; kamratrelationer; kodade rum; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på om barns lekar påverkas om lekutrymmet är begränsat. Jag blev nyfiken på den här frågan eftersom den förskola som jag arbetar på har haft tillgång till en förskolebuss i cirka två år nu. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar och möjligheter att möta digitaliseringen på förskolan : En empirisk studie om blivande förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Iman Azzazi; Sabina Bertlind; [2022]
    Nyckelord :Perception; digitization; competence; preschool; Uppfattning; digitalisering; kompetens; förskola;

    Sammanfattning : This study has a phenomenographic starting point that aims to investigate prospective preschool teachers' perceptions of their conditions and opportunities to meet digitization in the education at preschool. The target group for the study is prospective preschool teachers with previous experience of working in preschool, who are in the last semester of an experience-based preschool teacher program at a university in Sweden. LÄS MER