Sökning: "utvecklingsområde"
Visar resultat 21 - 25 av 119 uppsatser innehållade ordet utvecklingsområde.
21. Enabling Portfolio-driven Idea Generation for Radical Innovation : A Case Study of an Innovation Hub in the Construction Industry
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Innovation has proven to be an important way for companies to be competitive and relevant in a dynamic market. The construction industry has tended to focus on incremental innovations and is not as familiar with methods for developing radical innovations. LÄS MER
22. Upplevelse av livskvalité vid höftfraktur : en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Höftfrakturer är ett globalt problem och mängden personer som drabbas har ökat sedan 90-talet och antalet drabbade kommer fortsätta öka med en ökande äldre population. Mellan 12–17 procent dör inom det första året efter en höftfraktur varav att alla lider av en högre risk att dö i förtid samt att mängden som återgår till samma funktionsförmåga sedan innan höftfrakturen är inte hög. LÄS MER
23. Nyblivna matematiklärares lärande utan induktion eller mentor I yrket : En systematisk översiktsstudie
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Det här arbetet är en systematisk litteraturöversikt för att förstå hur noviser i matematik lär sig utan några induktioner eller mentorskap i yrket. Arbetet inkluderar alla peer-reviewed artiklar i de akademiska tidskrifterna som är gjorda 2000–2021 och det resulterade i en systematisk litteraturgenomgång av 19 studier. LÄS MER
24. Om mandatet att driva elevers läsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Håkansson, Yvonne och Olsson, Maria (2022). Om mandatet att driva elevers läsutveckling Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
25. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärarna beskriver sitt förhållningssätt till barns olika modersmål, samt hur de beskriver sitt arbete för att stimulera språkutveckling för flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ forskningsansats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER