Sökning: "vägledningssamtal på grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vägledningssamtal på grundskolan.

  1. 1. Genus och val av gymnasieprogram : En studie om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram; ur ett vägledarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Thi Thelma Konnéus Bergman; Linnéa Lindström; [2022]
    Nyckelord :Genus; grundskola; gymnasieprogram; vägledare; vägledningssamtal;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka vägledares uppfattningar om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram samt hur vägledare arbetar med att motverka genus påverkan. Tidigare forskning visar att genus påverkar ungdomar i deras studie- och yrkesval, och de tenderar att göra könsstereotypiska val. LÄS MER

  2. 2. Finns karriärlärande i en svensk kontext?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erica Olsson; [2019]
    Nyckelord :grundskola; karriärlärande; New-DOTS; Sverige; vägledning;

    Sammanfattning : Vägledning blir viktigare då kraven på elevernas förmåga att välja ökar. Ett återkommande begrepp i internationella texter kring arbetet med vägledning är karriärkompetens. För att erhålla kunskaper i karriärkompetenser krävs en process, vilket kan beskrivas med begreppet karriärlärande. LÄS MER

  3. 3. Rektors styrning av studie- och yrkesvägledningen på grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Antonio Andersson Galvao; Robert Serholt; [2017]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; Rektor; Implementering; Grundskola; Styrning;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är ett frågetecken för en del människor, vi som blivande studie och yrkesvägledare har märkt detta i konversation med människor vi möter. Hur studie- och yrkesvägledningen styrs och organiseras är något som vi inte hittat tidigare forskning kring. LÄS MER

  4. 4. Ramfaktorer, vägledningssamtal och elevers självinsikt - en kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledarens uppfattningar om hur de kan bidra till elevers val till gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Adna Osmancevic; Agnesa Cerimagic; [2014]
    Nyckelord :ramfaktorer; vägledningssamtal; självinsikt; studie- och yrkesvägledning; gymnasieval; väl underbyggda val;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledarens arbete i grundskolan påverkas av ramfaktorer som anställningens omfattning, antal elever per studie- och yrkesvägledare, teknisk utrustning och styrdokument som begränsar vägledningsinsatser. När ramfaktorer inte är anpassade för att ge utrymme för vägledningsprocesser blir vägledningsinsatserna kring gymnasievalet koncentrerade i årskurs nio. LÄS MER

  5. 5. Hur kan studie- och yrkesvägledaruppdraget förstås?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Katrin Sjöberg; Ida Hübner; [2013]
    Nyckelord :Career counseling guidance; study and career counselors; study and career counselors assignment; study and career counselors professional role; individual guidance; Studie- och yrkesvägledning; studie- och yrkesvägledare; studie- och yrkesvägledarensuppdrag; studie- och yrkesvägledarens yrkesroll; individuella vägledningssamtal;

    Sammanfattning : The main purpose with this study was to investigate how study- and careers counselors active in primary school, secondary upper high as well as colleges describe regarding satisfaction of assignments and suggestions on their development. The study also included in what extent pure guidance tasks cover these assignments as well as what criteria affects these. LÄS MER