Sökning: "väljarbeteende"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade ordet väljarbeteende.

  1. 16. Taktikröstning i kommunala val : En studie om strategiskt väljarbeteende utifrån rational choice-teorin

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Christian Oskarsson; [2016]
    Nyckelord :Strategiröstning Väljarbeteende Rational choice Bayesian Nash Equilibrium Regnbågskoalitioner Valteknisk samverkan;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats bemöter frågan om väljarbeteende i allmänna val; huruvida strategiskt röstande (taktikröstning) är ett förekommande fenomen i val till svenska kommunfullmäktige eller ej och i så fall vilka faktorer som ligger bakom strategiskt röstande. En underförstådd tes bakom väljarbeteende är att röstberättigade röstar i enlighet med deras partipreferens utifrån en rad underliggande orsaker, såsom sakpolitik, partifärg, ideologi och organisationsstruktur. LÄS MER

  2. 17. Hur kan muslimska brödraskapets valframgångar i Egypten förklaras? - En fallstudie om egyptiskt väljarbeteende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mona Ali; [2016]
    Nyckelord :Muslimska brödraskapet; Egypten; Mursi; valframgångar; väljarbeteende.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With this qualitative case study I intended to explain the Muslim Brotherhood's electoral success in Egypt during the year of 2012. I aimed to do this by answering the question of "Why did the Muslim Brotherhood win the presidential election in Egypt in 2012?" In this study, I disclosed four different theories of voting behavior: ideological closeness, the relevance of the agenda, clarity, and competence. LÄS MER

  3. 18. Folkets val

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Hoffmann; Ruben Ritzén; [2015]
    Nyckelord :ekonomisk kris; ekonomisk röstning; val; retrospektiv röstning; plånboksröstning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa teoriprövande uppsats undersöker hur ekonomisk röstning påverkar utfallet av svenska riksdagsval. Fokus ligger främst på val efter kriser eftersom det är här som ekonomin borde påverka valen mest. Undersökningar om väljarpreferenser från SOM-institutet ligger till grund för denna analys. LÄS MER

  4. 19. Vad påverkar väljaropinionen? Om opinionsbildning och väljarbeteende

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Sarah Bengtsson; [2015]
    Nyckelord :Opinionsbildning; väljarbeteende; svensk politik; opinionsundersökningar; Statiska Centralbyrån; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vad som har påverkat väljaropinionen vid fattande av röstningsbeslut inför svenska riksdagsval under perioden 1972 – 2014. Uppsatsen innehåller tidsseriedata på följande riksdagspartier: Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet, Folkpartiet och Vänsterpartiet. LÄS MER

  5. 20. Hundra år av svenska valaffischer Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsättningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskatt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tina Hildebrand; [2014-03-04]
    Nyckelord :election posters; pathos; logos; ethos; valretorik; väljarbeteende; opinionsbildning; professionalisering; politikens; väljarbas; valets påverkansfaktorer; socialism; liberalism; koservatism; konservatism; ideologi; valaffisch;

    Sammanfattning : Titel Hundra år av svenska valaffischer: Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsättningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskatt Författare Tina Hildebrand Kurs Examinationsarbete i Medie- och ommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin Höstterminen 2013 Handledare Nicklas Håkansson Sidantal 44 inklusive bilaga Syfte Syftet med denna studie är att belysa förändringar i hur partierna har använt valaffischer för att locka väljare under det senaste seklet. Metod Kvantitativ innehållsanalys Material En databas med 1 410 svenska valaffischer från åren 1911-2010 Huvudresultat Studien visar att andelen ideologiska budskap minskar och att andelen sakfrågor ökar över tid. LÄS MER