Sökning: "valretorik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet valretorik.

  1. 1. VALPROCESSEN - BARA POLITISKT KÄBBEL? -En studie av negativ valretorik i fyra partiledardebatter 2014

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Majken Lemoine; [2018]
    Nyckelord :Negative campaigning; multi-party system; debates;

    Sammanfattning : This essay is studying the Parliament parties´ use of negative campaigning in party leader debates in the connected Swedish general election in 2014. The research questions in this essay are: How does the use of negative campaigning appear in the Swedish party leader debates 2014? In what way does the use of negative campaigning differ due to: - The time lasting until the election day? - Whether the party is a government party or an opposition party? - The party’s latest result (positive or negative) in the polls? - The party’s position in the ideological left-right scale? The method used to perform the study is a quantitative content analysis. LÄS MER

  2. 2. "Kan ni åtminstonde inte nån gång vara lite glada?" : En studie om partiledares negativa valretorik i valkampanjen 2014

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Jansson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Att skapa en motståndare : Bruket av negativ valretorik inför riksdagsvalet 2014

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Daniel Bylund; [2015]
    Nyckelord :Retorik; Negativ valretorik; Nya moderaterna; Alliansen; Topikanalys; Pragma-dialektik; Stilanalys; Visuell retorik;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker negativ valretorik i några utvalda valkampanjer från Nya moderaterna och Alliansen. Materialet består av tre valkampanjer, två från Nya moderaterna och en från Alliansen. Samtliga kännetecknas av användandet av negativ valretorik. LÄS MER

  4. 4. Hundra år av svenska valaffischer Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsättningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskatt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tina Hildebrand; [2014-03-04]
    Nyckelord :election posters; pathos; logos; ethos; valretorik; väljarbeteende; opinionsbildning; professionalisering; politikens; väljarbas; valets påverkansfaktorer; socialism; liberalism; koservatism; konservatism; ideologi; valaffisch;

    Sammanfattning : Titel Hundra år av svenska valaffischer: Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsättningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskatt Författare Tina Hildebrand Kurs Examinationsarbete i Medie- och ommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin Höstterminen 2013 Handledare Nicklas Håkansson Sidantal 44 inklusive bilaga Syfte Syftet med denna studie är att belysa förändringar i hur partierna har använt valaffischer för att locka väljare under det senaste seklet. Metod Kvantitativ innehållsanalys Material En databas med 1 410 svenska valaffischer från åren 1911-2010 Huvudresultat Studien visar att andelen ideologiska budskap minskar och att andelen sakfrågor ökar över tid. LÄS MER

  5. 5. Nordisk valretorik. En jämförelse av politisk tv-reklam i Finland och Sverige.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Annakaisa Suni; [2011]
    Nyckelord :political communication; TV advertising; advertising; rhetoric; Finland; Sweden;

    Sammanfattning : Aim: The aim of this study is to describe which messages and by which rhetorical means were communicated in political TV-advertisement in Finland and Sweden. The study also aims to analyze how the rhetorical choices were influenced by the political and social context in these countries. LÄS MER