Sökning: "vänskap skola"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vänskap skola.
1. Mellan isolering och integration : En kvalitativ studie kring social isolering och integrering bland unga invandrare
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Bakgrund: Integration och invandrare eller social isolering bland invandrare är ett ämne för diskussion. Med den senaste tidens ankomst av ett stort antal invandrare till Sverige är det värt att fokusera på olika aspekter när det gäller assimilering av invandrare på en ny plats. LÄS MER
2. “Jag säger det bara när det verkligen behövs” : En intervjustudie om att hantera sin ADHD-diagnos i sociala sammanhang
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur individer med ADHD-diagnos hanterar sin diagnos i olika sociala sammanhang och därmed utöka den redan begränsade forskningen på hur individer med ADHD-diagnos själv upplever sin diagnos i en social kontext. Närmare bestämt ämnar studien att undersöka om individer med diagnosen upplever att de döljer sin diagnos. LÄS MER
3. Ungdomar i styvfamiljer. Anknytningsmönster och självuppfattning.
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Abstract The aim of this study was to investigate adolescents’ experiences of living in a stepfamily. We explored attachment related thoughts and feelings and their association to self - perception. Participants in the study were teenagers between 11- 19 years old who had lived with their stepfamily for a minimum of four years. LÄS MER
4. I skuggan av projektets ljus – en kvalitativ studie om projektet som socialt fenomen med utgångspunkt i ett samverkansprojekt på en skola
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I din hand (eller på din skärm) har du en kvalitativ studie som med blicken fäst på ett projekt på en högstadieskola i Göteborg studerar projekt som social konstruerat fenomen. Eleverna i årskurs sju har veckovis samtalsgrupper ledda av socialarbetare. LÄS MER
5. ”Man kan vara hund och katt också, man får välja…”-en kvalitativ studie av barns reflektioner kring lek och lärande i förskola och skola
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning Mitt syfte är att ta reda på förskole- och skolbarns erfarenheter av lek och lärande. Frågorna jag har undersökt är: Vad säger barn om sin egen lek? Vad säger barn om sitt lärande? Finns det någon skillnad på vad barn i förskola och skola har för erfarenhet av lek och lärande? Som metod använder jag mig av en kvalitativ samtalsintervju när jag intervjuar barn i åldrarna 3,5-6 år i förskolan och 10-11åringar i en fjärde klass. LÄS MER