Sökning: "värdegrund olika kulturer"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden värdegrund olika kulturer.

  1. 6. Hur arbetar lärare med sitt demokratiuppdrag i en mångkulturell kontext? : En kvalitativ studie med fenomenologiskt fokus

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Falak Qazi; [2022]
    Nyckelord :Fostran; demokrati; värdegrund; monokulturalitet; interkulturalitet; mångkulturalitet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att identifiera hur lärare i grundskolan, arbetar med demokratiuppdraget i en mångkulturell kontext. Studien ämnar ta reda på hur lärare upplever sitt demokratiuppdrag med tanke på fostran av elever med annan kulturell bakgrund än den svenska. LÄS MER

  2. 7. Ursäkta, vad betyder "allas lika värde"? : En kvalitativ studie om SFI-elevers erfarenheter av värdegrundsarbete i undervisningen under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Paraskevi Karapostoli; Elisabeth Holm; [2021]
    Nyckelord :likabehandlingsplan; värdegrundsarbete; svenska för invandrare; SFI; Komvux; kommunal vuxenutbildning; covid-19; covid-19-pandemi; coronapandemi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om elever inom kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (SFI) tar till sig och förstår skolans arbete med värdegrund under den rådande pandemin som har lett till att undervisningen bedrivs på distans. Studien utgår från följande frågeställningar: Vilken erfarenhet av värdegrundsarbete har elever inom SFI? Hur upplever eleverna att deras egna kulturer representeras i klassrummet? Som redskap vid datainsamlingen används en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. Normer och maktstrukturer i Arkeologensdotter : En analys med intersektionellt perspektiv av ett läromedel i historia irelation till skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Dahlin; Hanna Trulsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker med ett intersektionellt perspektiv vilka normer och maktstrukturersom konstrueras i läromedlet Arkeologens dotter samt hur dessa normer och maktstrukturerrelaterar till skolans värdegrund. De normer och maktstrukturer som undersöks är koppladetill kön, sexualitet, funktionalitet och kultur. LÄS MER

  4. 9. ”Nu ska jag sätta mig och göra ett demokratiarbete” : En kvalitativ studie om demokrati- och värdegrundsarbete i svenskämnets litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Andersson; Frida Östberg; [2021]
    Nyckelord :demokrati; didaktiska frågor; högstadiet; identitet; litteratur; lärare; läsning; skola; skönlitteratur; svenska; undervisning; värdegrund;

    Sammanfattning : Vår kvalitativa studie har ämnat utveckla förståelse för hur några svensklärare på högstadiet förhåller sig till demokrati- och värdegrundsarbete i litteraturundervisningen. Demokrati- och värdegrundsarbetet ska, lika väl som elevernas kunskapsutveckling, genomsyra hela skolans verksamhet och är därför alla lärares uppdrag. LÄS MER

  5. 10. Demokratiarbete i moderna språk : En intervjustudie kring synen på värdegrundsarbetet blandundervisande lärare i franska, spanska och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Näsström; [2018]
    Nyckelord :moderna språk; engelska; demokratiuppdrag; värdegrund; intervjuundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att bidra till en diskussion kring de moderna språkämnenas legitimitet i den svenska skolan. Detta genom att undersöka språklärares syn på möjligheten att inkludera arbetet med värdegrundsfrågor i undervisningen i moderna språk. LÄS MER