Sökning: "värme och kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden värme och kompetens.

  1. 1. Vem passar bäst för jobbet? : - en kvantitativ studie om hur offentlig och privat erfarenhet påverkar synen på jobblämplighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Michael Bager; Sara Eggelind Craig; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka om det fanns någon skillnad i hur privat och offentligt anställda uppfattades i fråga om värme och kompetens samt om detta påverkade bedömningen av jobblämplighet. De tre hypoteser som prövades i studien var att kandidater som har varit offentligt anställda bedömdes högre på värme än privat anställda, kandidater som har varit privat anställda bedömdes högre på kompetens än offentligt anställda samt att det fanns en skillnad i bedömningen av hur lämplig en kandidat värderades för ett specifikt jobb beroende på om personen hade varit offentligt eller privat anställd. LÄS MER

  2. 2. Vem får påpeka rasism? Effekten av etnicitet på personbedömningar och acceptans av information om diskriminering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Elise Brinck; [2021-09-07]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte huruvida ”allierade” (medlemmar av majoritetsgrupp) bedöms mer positivt än ”targets” (medlemmar av utsatt minoritetsgrupp) när de påpekar diskriminering och rasism, samt om budskapet i högre grad accepteras när det presenteras av en allierad person. Totalt 137 deltagare fick läsa en artikel om diskriminering på den svenska arbetsmarknaden och sedan ange hur de uppfattat artikeln och dess författare, som antingen var en svensk eller en utländsk person. LÄS MER

  3. 3. Stereotypinnehåll för sociala grupper med olika hög social status: Effekten av deltagarinstruktioner inom Stereotype Content Model

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Tobias Ahlqvist; Sabina Basic Knezevic; [2021]
    Nyckelord :stereotype content; agency; communion; instructed perspective; social desirability; rich; poor; stereotypinnehåll; agens; kommunalitet; deltagarinstruktioner; social önskvärdhet; rika; fattiga; Social Sciences;

    Sammanfattning : Stereotype research has previously employed different techniques of measuring stereotype content. One such theory is the Stereotype Content Model (SCM) in which content is measured along the dimensions of competence and warmth (Fiske et al., 2002) or the parallels agency and communion (Abele et al., 2016). LÄS MER

  4. 4. Röd, gul eller blå - hur är man då? : En explorativ ansats till att identifiera och kartlägga stereotypa föreställningar kring politiska ideologier i Sverige

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Joel Wester; Johanna Åkesson; [2019]
    Nyckelord :Stereotyper; ideologi; värme; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att med en explorativ ansats identifiera och kartlägga stereotypa föreställningar mot de tre rådande politiska blocken inom svensk politik – det Röda, det Blå och det Gula blocket. Stereotypa föreställningar operationaliserades utifrån två utvärderande dimensioner, värme och kompetens, dragna från The Stereotype Content Model. LÄS MER

  5. 5. Stereotyper i ”3D” – en skalningsstudie om stereotypinnehåll och dess dimensioner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hussein Hamad; Johan Wessner; [2018]
    Nyckelord :stereotyper; skalning; likhetsskattning; stereotype content model SCM ; PCA; stereotypes; scaling; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka Fiskes et al. (2002) antagande om att stereotypinnehåll bäst beskrivs utifrån dimensionerna värme/kompetens. LÄS MER