Sökning: "vårdskada och patientsäkerhet"
Visar resultat 21 - 25 av 118 uppsatser innehållade orden vårdskada och patientsäkerhet.
21. Sjuksköterskors upplevelser av patientsäkerheten inom slutenvården : Kvalitativ litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HälsohögskolanSammanfattning : Bakgrund: Patientsäkerheten är en stor global utmaning och individer som vårdas på sjukhus hamnar i risk för att drabbas av vårdskada. Framsteg har gjorts kring säkerhetsåtgärder, samtidigt tyder forskning på att mänskliga misstag kvarstår. LÄS MER
22. Arbetsbelastningens betydelse för patientsäkerheten : Sjuksköterskors upplevelse
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Sjuksköterskans arbetsbelastning är komplex och består av direkt-, indirekt- och icke-patientvård. Samtidigt är sjuksköterskan skyldig att bedriva en säker och god vård med grund i rådande lagar som beskriver att vården ska utgå från att främja hälsa och förebygga ohälsa. När vården brister ökar riskerna för vårdskador. LÄS MER
23. Overcrowding och dess betydelse för omvårdnaden på en akutmottagning
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Nedskärningar inom sjukvården har lett till att antalet akutmottagningar i Sverige minskat drastiskt. Vistelse- och väntetider ökar årligen. Fler patienter som väntar längre på akutsjukvård orsakar overcrowding på akutmottagningen. LÄS MER
24. Effekter av att sjuksköterskor använder sig av kommunikationsverktyget SBAR : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Sjuksköterskan är omvårdnadsansvarig i hälso- och sjukvården och behöver ha en stor kunskap om patienten för att kunna ge god vård och tillgodose patientens grundläggande behov. Vid skiftbyten behöver ansvarig sjuksköterska göra en informationsöverföring till nästkommande sjuksköterska. LÄS MER
25. Sjuksköterskors upplevelser av bedsiderapportering – En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: En fungerande kommunikation inom hälso- och sjukvård är viktigt för att förebygga misstag som potentiellt kan leda till en vårdskada. Kommunikation förekommer i olika situationer inom vården och däribland vid rapportering mellan sjuksköterskor. LÄS MER