Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "...och bena blir fulla med spring" : Pedagogisk grundsyn, barns rörelser och kognitiva lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Aino Häggström; Emma Andersson; [2017]
    Nyckelord :motor development; childrens cognitive learning; pedagogical perspecitve; outdoor; movement activity; preschool; rörelseförmåga; barns kognitiva lärande; pedagogisk grundsyn; utomhus; rörelseaktivitet; förskola;

    Sammanfattning : Titel: ”... and legs that will joyfully run…” Pedagogical perspectives, children's movements and cognitive learning. LÄS MER

  2. 2. Värdepedagogik i förskolan : En fallstudie av förskollärares uppfattningar om den egna förskolans arbete med värden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annika Linder; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; etik; förskola; inkludering; moral; normer och värden; relationell pedagogik och värdepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad värdepedagogik i förskolan kan innebära och hur ett arbete med värden kan bidra till meningsskapande sammanhang där alla barn kan uppleva sig som socialt och pedagogiskt delaktiga. Studien utgår från ett relationellt perspektiv på specialpedagogik och resultatet kan förstås som ett konkret exempel på relationell utbildning och pedagogik. LÄS MER

  3. 3. Lärarens uppdrag enligt yrkesverksamma gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Lindholm; Mikaela Ekehult; [2011]
    Nyckelord :Lärarens uppdrag; coach; styrdokument; pedagogisk grundsyn; social kompetens; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka yrkesverksamma gymnasielärares syn på sitt uppdrag och om denna stämmer överens med styrdokumenten för lärarens uppdrag och de pedagogiska teorier som ligger till grund för dessa. En kvalitativ forskningsmetod användes i form av en enkätundersökning med ett ostrukturerat frågeformulär. LÄS MER

  4. 4. Vuxenpedagogiskt förhållningssätt – ur ett lärarperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Marie Lindeblad Lindell; Susanne Swedenborg; [2010]
    Nyckelord :Andragogik; lärarens egenskaper; pedagogisk grunds;

    Sammanfattning : Problem, syfte och frågor: Med våra olika erfarenheter och tankar om vuxenutbildning väcks frågor omvad vuxenutbildning innebär och hur det går till.Syftet med vår undersökning är att identifiera och få kunskap om vad i lärarens pedagogiska grundsynoch förhållningssätt som kan lyftas fram som särskilt viktiga vid undervisning av vuxna elever. LÄS MER

  5. 5. Kunskap är som ballonger - den måste förankras om den inte ska försvinna bort : en studie av vad som påverkar en lärares val av undervisning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Osuna; [2008]
    Nyckelord :Elevsammansättning; Skolans aktörer; Läroplaner; Pedagogisk grundsyn;

    Sammanfattning : The purpose of this essay has been to identify a couple of different factors that matter when a teacher chooses method and raw material for teaching his students. The person interviewed is a man, whose lesson I also observed. The result shows that there are several factors of great importance for his choice. LÄS MER