Sökning: "vad menas med syfte"

Visar resultat 1 - 5 av 168 uppsatser innehållade orden vad menas med syfte.

  1. 1. Vad kännetecknar forskning om differentierad undervisning och läsundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Abrahamsson; Erica Hjertén Bosch; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; läsundervisning; lärares kompetens;

    Sammanfattning : Differentierad undervisning har blivit ett brett arbetsområde under de senaste åren. Att arbeta differentierat menas att möta elevernas individuella behov och förutsättningar för att ge eleverna en så bra skolgång som möjligt. Idag är differentierad undervisning väldigt viktigt då skolan är en skola för alla (Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 2. Faktorer till att föräldrar söker till akutmottagning för barn som inte har ett tidskritiskt tillstånd : En systematisk och integrerad litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Therese Bruhn; Louise Nordahl; [2023]
    Nyckelord :emergency department; non-time critical; parents; pediatric; systematic integrated review; akutmottagning; icke tidskritiskt; föräldrar; sökorsaker; pediatrik; systematisk integrativ litteraturstudie;

    Sammanfattning : En akutmottagning har till uppdrag att ta hand om personer som drabbas av sjukdom eller olycksfall som är allvarligt eller tidskritiskt. Akutmottagningen är olika alla andra verksamheter på sjukhuset då det inte finns en gräns för antalet patienter. LÄS MER

  3. 3. Avvikelsehantering under produktionsskedet i byggprojekt : En studie kring hur avvikelsehantering ser ut och hur den kan effektiviseras med hjälp av BIM

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Emmelina Kull; Victoria Palmén; [2023]
    Nyckelord :BIM; transfer of experience; revision; build-up of knowledge; digression; deviation management; BIM; erfarenhetsåterföring; revideringar; kunskapsuppbyggnad; avvikelser; avvikelsehantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utreda hur ett stort byggföretag i norra Sverige hanterar eventuella fel som upptäcks på byggplatsen i produktionsskedet, och hur denna erfarenhetsåterföringsprocess kan effektiviseras. För att besvara studiens syfte ställdes följande frågeställningar upp:  Hur går en stor aktör i byggbranschen till väga när de upptäcker ett fel på byggplatsen som kräver en revidering av ritning/modell?  Hur kan en stor aktör i byggbranschen effektivisera sin erfarenhetsåterföringsprocess vid produktionsskedet för att förebygga att eventuella fel återkommer? Studien tar även upp tidigare forskning kring BIM, vad det är och hur det används, andra digitala hjälpmedel samt vad som innebär med erfarenhetsåterföring och ändrings-PM. LÄS MER

  4. 4. Häxor, podcasts och läshundar : en kvalitativ studie om läsfrämjande metoder

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linus Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt läsfrämjares arbete på folkbibliotek med barn i metoderna Bokhäxan, Läshunden och Podden i syfte att se vad som ingår i dem, vad deras mål och delmål är, och vad deras respektive gemensamma syften är. Vidare har undersökts vad som menas med läsfrämjande, vilken typ av läsning som premieras av arbetarna och vad för röd tråd som finns mellan så skilda metoder. LÄS MER

  5. 5. TAKK som stöd i barns språkutveckling : En enkätstudie om pedagogers användande av TAKK i kommunikationen med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Deivall; [2023]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få mer kunskap om TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) som stöd i barns språkutveckling. Först förklaras kommunikationens betydelse, följt av vad som menas med språkutveckling. Sedan fördjupar sig studien i TAKK och dess betydelse, samt vad som menas med språkstimulerande miljö. LÄS MER