Sökning: "varför religiös"
Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade orden varför religiös.
16. Tråkiga kristna och intressanta muslimer : En enkätundersökning om gymnasieelevers attityder mot religioner och religiösa människor
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : Undersökningen är en kvalitativ enkätstudie. Studiens syfte är att ta reda på vilka attityder mot religionen och de religiösa kan hittas bland ungdomar som går andra och tredje år på gymnasiet. LÄS MER
17. Demokratisering i Irak - En fallstudie på religiös fragmentering och dess påverkan på demokratisering
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Varför har Iraks demokratisering misslyckats? Mellan åren 2003 och 2016 har vi ämnat undersöka dynamiken mellan shiaaraber och sunniaraber. Andreas Wimmer satte upp ett antal kriterier för en lyckad demokrati. Den religiösa fragmenteringen är vår förklaring. LÄS MER
18. Elevers attityd till religionskunskapsämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka elevers attityder till religionsämnet. Metoden som har använts för studien har varit kvalitativ och tillvägagångssättet för insamlingen av material har varit intervjuer med tolv elever i årskurs 5 på två olika skolor i Skåne. LÄS MER
19. Föräldrars rätt att välja skola för sitt barn.
Kandidat-uppsats, Teologiska högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheterSammanfattning : Uppsatsen handlar om föräldrarnas rätt att välja skola för sitt barn. Enligt friskolereformen har föräldrarna rätt att välja den grundskola som det vill att deras barn ska gå i. Det kan vara en kommunal skola eller friskola. I Sverige pågått en debatt om de konfessionella friskolorna. LÄS MER
20. Kunskaper om idealbilder eller levd religion ireligionskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att identifiera strategier som utvecklats av religionskunskapslärare som har en medveten strävan att motverka en statisk tolkning av identitet(er) i sin undervisning. Eftersom att sådana tolkningar av identitet kan bidra till att diskriminerande strukturer i samhället rekonstrueras. LÄS MER