Sökning: "varför ska man arbeta"

Visar resultat 6 - 10 av 181 uppsatser innehållade orden varför ska man arbeta.

  1. 6. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Loyd; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; didaktiska frågor; erfarenhetspedagogik; folkhögskola; legitimering; litteratursyn; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER

  2. 7. Det är också så här...Varför ska han komma till frivården? : Frivårdsinspektörers upplevelser i arbete med irreguljära migranter dömda för brott

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Karin Erixon; [2022]
    Nyckelord :borders; dilemma; exclusion; irregular migrant; probation inspector; prevent recidivism; reintegration; dilemman; exkludering; frivårdsinspektör; förebygga återfall i brott; gränser; irreguljär migrant; återintegrering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka manifestationer av en exkluderande migrationslagstiftning i en inkluderande frivårdspraktik. Fokus har legat på frivårdsinspektörers egna upplevelser av möjligheter att utföra sitt uppdrag i relation till irreguljära migranter dömda för brott, samt de sätt på vilka man förhåller sig till svårigheter och dilemman i det praktiska arbetet. LÄS MER

  3. 8. Medarbetares upplevda psykosociala arbetsmiljö med särskilt fokus på chefernas ledarskapsroll. : En kvalitativ studie hos en statlig myndighet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sofia Pettersson; Rebecka Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Psykosocial arbetsmiljö; ledarskap; stress; konflikter; mobbning; socialt stöd;

    Sammanfattning : På grund av att psykisk ohälsa blir alltmer vanligt i dagens samhälle och eftersom människan spenderar mycket av sin tid på arbetet är den psykosociala arbetsmiljön väldigt viktig att arbeta med. Vår kvalitativa studie har till syfte att ge läsaren en större förståelse kring chefers ledarskapsroll i den psykosociala arbetsmiljön. LÄS MER

  4. 9. "Jag försöker mitt bästa" : En studie om elevers upplevelse av känsla av sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jessica Peterzén; [2022]
    Nyckelord :Autism; KASAM; känsla av sammanhang; salutogent perspektiv; språkstörning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien avser att ge ett elevperspektiv på elevernas känsla av sammanhang i skolan, i en förhoppning att det skapar en förståelse och en ökad kunskap för lärare och speciallärare. Med studien önskas att de funderar kring de tre komponenterna i känsla av sammanhang, vilka är hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet, och hur arbetat på den egna arbetsplatsen kan utvecklas utifrån vad eleverna förmedlat i studien. LÄS MER

  5. 10. Det är viktigt att man direkt ger dem en chans att klara av skolan : En kvalitativ studie om lärares stödinsatser för elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berggren; Moa Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; lärare; kvalitativa intervjuer; stödinsatser; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur verksamma lärare i förskoleklass och årskurs 1-3 arbetar för att identifiera elever med läs- och skrivsvårigheter i tidig ålder. Vilka stödinsatser lärarna sätter in och varför de använder just de stödinsatserna för att stärka elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER