Sökning: "variations urval"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden variations urval.

  1. 1. Patientens förväntningar på protetisk behandling på lärarklinik respektive studentklinik : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Malmö universitet/Odontologiska fakulteten (OD)

    Författare :Hibatulla Al-Kaisy; Nicole Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Förväntningar; proteshållbarhet; intervjuer; kvalitativ forskning; oral protetik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna intervjustudie är att genom kvalitativ analysmetod undersöka patientens förväntningar på protetisk behandling på lärarklinik (LK) respektive studentklinik (SK) på oral protetik, Odontologiska fakulteten, Malmö universitet. Material och metod: Ett strategiskt urval av sammanlagt 13 deltagare (57-89 år) som remitterats till LK och SK på oral protetik, Odontologiska fakulteten, Malmö universitet gjordes. LÄS MER

  2. 2. Vakuugradning : Utvärdering av vakuumgradning som efterbearbetningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Ketil Wigg; [2023]
    Nyckelord :deburrning machine; granules; deburring; burrs; Ra; surface finish; gradningsmaskin; granulat; gradning; Ra; vakuumgradning; ytjämnhet;

    Sammanfattning : En av de mest oönskade bieffekterna vid metallbearbetning är att det blidas grader. Grader kan definieras som plastiskt deformerat material som bildas på en produkts kanter och hörn. De uppstår oftast vid skär- och skjuvande operationer och kan bero på många olika faktorer. LÄS MER

  3. 3. Lika, olika och unika : Ett mångfaldsarbete med fokus på barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Moa Andersson; [2021]
    Nyckelord :Swedish children s literature; critique of norms; picture book analysis; conventional signs; iconic signs; Svensk barnlitteratur; normkritik; bilderboksanalys; konventionella tecken; ikoniska tecken;

    Sammanfattning : I detta arbete används ett normkritiskt perspektiv för att undersöka mångfalden som presenteras ur ett urval bilderböcker publicerade mellan år 2016-2021. Arbetet kommer fokusera på några av de normer som bilderboken presenterar gällande bland annat genus, funktionsvariationer och kultur. LÄS MER

  4. 4. Role of electric flexibility in the future French grid with high renewable integration

    Master-uppsats, KTH/Energiteknik

    Författare :Lila Huet; [2019]
    Nyckelord :electric flexibility; storage technologies; state of art review; renewable energies; balance generation demand; France; Bretagne; linear optimization; merit order; nuclear; prospective scenarios; flexibilité électrique; technologies de stockage; état de l’art; équilibre production consommation; demande résiduelle; énergies renouvelables; scénario prospectif; optimisation linéaire; nucléaire; préséance économique; France; Bretagne; elektrisk flexibilitet; lagringsteknik; allmänt erkända tekniska; förnybar energi; balansgenerering efterfrågan; Frankrike; Bretagne; linjär optimering; meriteringsordning; kärnkraft; framtida scenarier;

    Sammanfattning : The operation of electric grids depends on the balance between the electric generation and the demand. In France, the Transmission System Operator, RTE, is responsible for the stability and the security of the grid. Today, the electric generation follows the variations of the demand. LÄS MER

  5. 5. Tankar om talböcker : elevperspektiv på Legimus

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Camilla Brink; [2019]
    Nyckelord :Assistive technology; attitude; compensatory aids; Legimus; stigmatization; student perspective; talking book; Assisterande verktyg; attityd; elevperspektiv; kompensatoriska hjälpmedel; Legimus; stigmatisering; talbok;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur ett elevperspektiv undersöka vilka hinder samt möjligheter som kan identifieras i elevers användande av talböcker samt att få en uppfattning om hur elever uppfattar lärares attityd och kompetens inom detta område. Den metod som jag använt är enkäter som besvarats av elever i åk 4-9 som har ett Legimuskonto. LÄS MER