Sökning: "varva ner"
Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden varva ner.
11. Jag är nog lyckligare när jag tränar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The objective of this study was to gain deeper understanding for the impact of physical exercise on emotions, and psychological well-being in ten healthy adults aged 18–35. Semi-structured interviews were conducted based on six main areas: Information, Significance of exercise, Emotions, Emotional regulation, and Cancelled exercise. LÄS MER
12. Högläsning som företeelse i förskolan : en studie om förekomsten av högläsning och pedagogers avsikter med denna
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : SammanfattningBakgrundHögläsning har förekommit mellan den vuxna och det lilla barnet i flera hundra år. Förskolan har haft högläsning som företeelse under en lång tid men det är på senare tid som forskning har visat högläsningens betydande roll för barns utveckling. LÄS MER
13. Vegetabiliska skolmåltider : hållbara alternativ till blandkost som inspiration till skolkök
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Huvudsyftet var att utveckla recept och tillaga hållbara och vegetabiliska lunchalternativ till en blandkostmeny. De nya måltiderna skulle vara välsmakande och näringsriktiga enligt Nordiska näringsrekommendationer (2012). Med hjälp av creative design togs tio vegetabiliska luncher fram och näringsberäknades med hjälp av Dietist Net. LÄS MER
14. Högläsning : Visst är det mysigt, men inte bara...
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Sammanfattning Mitt examensarbete strävar efter att ta reda på högläsningens betydelse för barns framtida läsinlärning och läslust. Genom litteratur och forskning inom ämnet belyser jag olika effekter som högläsning kan ge. LÄS MER
15. Bilden i barnboken : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar kring barnbokens betydelse i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få kunskap om vad några yrkesverksamma förskollärare har för uppfattningar kring bilder i barnböcker. I studien ställs fyra frågeställningar; Hur beskriver förskollärare en barnbok? Vad anger förskollärarna för skäl till att använda barnboken i verksamheten? Vad anser förskollärare är viktigt innehåll i en barnbok? Hur beskriver förskollärare bildens betydelse i barnböcker? Vi har samlat in information genom att genomföra kvalitativa intervjuer med åtta förskollärare från olika förskolor i norra Sverige. LÄS MER