Sökning: "varva ner"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden varva ner.

  1. 16. Hur stressad får man bli? : En studie om pedagogers uppfattning om stress i sitt arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Emma Andersson; Elin Borg; Isabella Chindeh; [2013]
    Nyckelord :stress; pedagoger; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund Stress behöver inte vara någonting negativt, det finns även vissa positiva aspekter på stress. En lagom mängd av stress kan öka prestationsförmågan. Vid för hög grad av stress kan allvarliga sjukdomar utvecklas. Varje människa bör hitta sätt att hantera sin stress. LÄS MER

  2. 17. Varför måste vi vila?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Rasmusson; Alexandra Norrman; [2013]
    Nyckelord :Barnsyn; Delaktighet; Förskola; Inflytande; Vila;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilan för de större barnen, vilken betydelse har den för barnen och vad anser pedagogerna att vilan har för funktion. Avsikten har också varit att studera om barnen får vara delaktiga och påverka sin vila med innehåll och uppbyggnad. LÄS MER

  3. 18. Barnlitteraturens betydelse i förskolan : en studie om pedagogers arbete med lässtunder i språkutvecklande syfte

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Camilla Gustafsson; Carolin Pedersen; [2013]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskolan; lässtunder; berättelser; språkmiljö; språkutveckling; pedagoger; Skolverket; SOU ; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur ett urval pedagoger på ett begränsat antal förskolor arbetar med lässtunderna för att främja barns språkutveckling. Studien tar sin utgångspunkt i Statens offentliga utredningar (SOU), Skolverket, forskare, teoretiker och författare som diskuterar på vilket sätt pedagoger kan arbeta med lässtunderna i förskolan för att påverka barns spårkutveckling. LÄS MER

  4. 19. En studie om högläsningens funktion i förskolan, utifrån ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Loredana Colombo Garic; [2012]
    Nyckelord :Barn; böcker; förskollärare; högläsning; literacy; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka högläsningens funktion i förskolan. Genom intervjuer med förskollärare och observationer av förskollärare högläsning i barngrupp vill jag skapa förståelse för hur högläsning kan användas som ett pedagogiskt redskap i förskolan. Mina frågeställningar är: 1. LÄS MER

  5. 20. Sagan som språkutvecklanderedskap i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Mariam Ali; Anna Andersson; [2011]
    Nyckelord :sagan; inflytande; språkutveckling; lärande; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundSagan har alltid använts i förskolans verksamhet med avsikten att vila och få chans att varva ner lite. Idag är meningen med sagan oftast densamma ute i verksamheterna men pedagogerna idag har blivit mer medvetna om vad sagan har för möjligheter för språkutvecklingen. LÄS MER