Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barnboken och högläsning i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Holmblad; Terese Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barnböcker; högläsning; förskolan; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare resonerar kring barnboken och högläsningens betydelse i relation till barns lärande och utveckling. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet och är en kvalitativ studie. LÄS MER

  2. 2. Achieving a Sense of Calm : Soma Design for Better Sleep through Seamless Technologies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alice Borg; [2023]
    Nyckelord :Soma Design; Research through Design; Sleep; Wellbeing; Material Explorations; Prototype Development; Seamless Technologies; Soma Design; Forskning via Design; Sömn; Välmående; Material Exploration; Prototyp Skapande; Icke-påträngande Teknologier;

    Sammanfattning : Sömnsvårigheter har blivit allt vanligare i takt med att samhället blir mer skyndsamt och teknologi-drivet. Även om orsakerna kan variera, finns det några allmänna faktorer som kan hjälpa kroppen att varva ner innan läggdags. LÄS MER

  3. 3. Återhämtningsstrategier för kvinnor 30-40 år : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jenny Asplund; Jonna Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Coping; Hälsa; Hälsopromotion; Kvalitativ studie; KASAM; Kvinnor; Återhämtning och Återhämtningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och beskriva återhämtningsstrategier hos kvinnor 30–40 år. Metod: Tio kvinnor i åldern 30–40 år deltog i studiens semistrukturerade intervjuer som analyserades genom en kvalitativ tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. Från strikt praktik till anspråkslös hobbyutövning i fickformat : Hur västvärlden har omtolkat och omformulerat insiktsmeditationen vipassana – en systematiskt undersökning av meditationsapplikationer för smartphones

    L2-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Daniel McCarthy; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hur ser samspelet ut mellan moderna smartphoneapplikationer och meditationstraditioner som dateras tillbaka till 500 år före vår tideräkning? Denna uppsats utforskar hur buddhismen yttrar sig i den ’moderna’ västvärlden i en sekulär kontext, där religiositeten i vissa fall har förenklats och nått en ny typ av praktiserande – med meditationsapplikationer i våra mobiltelefoner. Det mobila meditationslandskapet utgörs av framgångsrika applikationer, däribland Headspace, Calm och Buddhify, som tillsammans syftar till att vägleda och förenkla meditation och mindfulness. LÄS MER

  5. 5. Läsvilan : Mer än vila?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jan Thomas Vernersson; Alagie Abdoulie Bojang; [2021]
    Nyckelord :Reading rest; rest; reading aloud; language skills; literacy; sociocultural perspective; Läsvila; vila; högläsning; språkutveckling; litteracitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka de didaktiska val förskollärare gör i samband med läsvilan. Empirin till studien samlades in genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. Analysen av empirin gjordes med hjälp av en fenemenografisk analysmodell i sju steg som synliggör hela analysprocessen. LÄS MER