Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  2. 2. När två olika världar möts : En studie om övergången mellan förskolan och förskoleklass utifrån lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alicia Mathiesen; Veronica Johansson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; kommunikation; meningsskapande; samverkan; trygghet; övergången till förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med en övergång mellan förskola och förskoleklassen ser ut utifrån lärarnas perspektiv. Studien som presenteras i examensarbetet har gjorts i en specifik kommun för att få en inblick om hur arbetet med övergångar genomförs. LÄS MER

  3. 3. Lärares användning och upplevelse av laborativt arbetssätt i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Melinda Johansson; Veronica Bäckström; [2022]
    Nyckelord :laborativt arbetssätt; laborativt material; lågstadielärare; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka i vilken utsträckning lågstadielärare använder det laborativa arbetssättet i matematikundervisningen samt deras upplevelse av det laborativa arbetssättet. För att undersöka detta genomfördes en enkätundersökning där 21 lärare deltog samt fyra intervjuer med lågstadielärare. LÄS MER

  4. 4. Bemötande av närstående vid organdonation : Kvalitativ intervjustudie ur intensivvårdssjuksköterskors perspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jolanta Johansson; Veronica Alvarsson; [2022]
    Nyckelord :anhöriga; familjefokuserad omvårdnad; information; intensivvård; kommunikation; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2019 uppskattades antalet potentiella donatorer vara 191 stycken. Samtidigt dör varje år 30–50 personer i väntan på organtransplantation. Nuvarande forskning tyder på att intensivvårdssjuksköterskors bemötande av närstående till potentiella donatorer kan påverka deras beslut om donation. LÄS MER

  5. 5. Player types and emotional attachments to NPCs : A methodological approach to identifying preferences regarding emotional attachments for an interactive narrative game target audience

    Master-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Veronica Johansson; [2022]
    Nyckelord :player types; emotional attachments; target audience; audience analysis; methodology;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to demonstrate a methodological approach to explore a potential connection between player types and preferences in emotional character attachments. To do so, the thesis investigates connections between player types and emotional attachments to NPCs by conducting two studies. LÄS MER