Sökning: "vetenskapliga artiklar inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar inlärning.

  1. 1. I det digitaliserade klassrummet : En litteraturstudie om digitala verktygs påverkan på skrivinlärning i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Albinsson; Rebecka Henrysson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg motivation digitalisering årskurs F-6 skrivinlärning undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie belyser digitala verktygs påverkan på elevers skrivinlärning i årskurs F-6. Syftet är att belysa forskning kring digitala skrivverktyg och deras påverkan på elevers skrivinlärning i årskurs F-6 samt pedagogers arbete. Studien är uppbyggd på vetenskapliga artiklar som valts fram genom en metaanalys. LÄS MER

  2. 2. Arbeta med elevernas matematiksvårigheter : En litteraturstudie om elever som har dyskalkyli

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Nour Haddad; Maria Salloum; [2023]
    Nyckelord :Inlärning matematiksvårigheter; dyskalkyli; lärarens roll; insatser; elevens kunskaper; taluppfattning; elevens prestationer; aritmetisk förmåga;

    Sammanfattning : Dyskalkyli är en specifik inlärningssvårighet. Det innebär att barnet visar brister i den aritmetiska förmågan. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur läraren arbetar med elever som har dyskalkyli och vilka effektiva insatser finns för elever med dyskalkyli. LÄS MER

  3. 3. Laborativt material - ett hjälpmedel för lärare i matematikundervisning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Nilsson; Nellie Najdanovski; [2023]
    Nyckelord :Laborativt material; matematik; konkret; abstrakt;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien utforskar det laborativa materialet och olika tolkningar av materialet. Lärares kunnighet, samt elevers tolkningar av det laborativa materialet påverkar hur materialet används. Vilket i sin tur påverkar om det laborativa materialet kommer att hjälpa eleverna eller stjälpa dem. LÄS MER

  4. 4. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annika Johnsson; Ulrika Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Automatisering; handskrift; handskriftsflyt; skrivundervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER

  5. 5. Användning av bilder, målningar och teckningar för språkutveckling : En litteraturstudie om språkutveckling i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Dock; Sofie Erlandsson; Julia Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :bilder; inlärning; kommunikation; målningar; språkutveckling; teckningar; text;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att bidra till att lärare och andra får tillgång till samlad kunskap på vetenskaplig grund om hur undervisningen kan anpassas samt vilka hjälpmedel det finns att tillgå för att alla elever ska få en likvärdig utbildning. Litteraturstudien utgår från frågeställningen: Vilka centrala teman och kunskaper kan identifieras i forskningen om elevers lärande genom bilder, målningar och teckningar för språkutveckling? Metoden som använts är systematisk litteraturstudie. LÄS MER