Sökning: "vilka egenskaper lärare i grupp"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden vilka egenskaper lärare i grupp.

  1. 1. Rektors uppfattning av sitt ledarskap kring förtroendefulla relationer mellan lärare och elev -en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Streith; Anna Thimberg; [2020-01-16]
    Nyckelord :rektor; skolutveckling; värdegrund; främjande; relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få fyra rektorers uppfattningar av sitt ledarskap kring skolut-veckling gällande förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. Studien utgår från föl-jande frågeställningar: Hur beskriver rektor skolans arbete med förtroendefulla relationer mellan lärare och elev? Hur sker det systematiska kvalitetsarbetet av förtroendefulla relatio-ner mellan lärare och elev? Vilka möjligheter och hinder finns enligt rektor för att leda ett re-lationsarbete på skolan? Teori: Studien är en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  2. 2. En särskilt yrkesskicklig lärare? En diskursanalytisk studie av förstelärares gränsarbete

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helen Salomonsson; [2019]
    Nyckelord :Förstelärare; Boundary work theory; Discourse Analysis; Career pathways;

    Sammanfattning : När förstelärarreformen sjösattes 2013 förändrades scenen för de svenska lärarna. Flera decenniers jämlikhetssträvanden bröts genom att en ny titel, förstelärare, introducerades som en möjlig karriärväg för ”särskilt yrkesskickliga lärare”. LÄS MER

  3. 3. Elevhälsa i praktiken : Specialpedagogisk analys av främjande, förebyggande och åtgärdande arbete i elevhälsoteam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Wynette Andersson; Camilla Wramhult; [2018]
    Nyckelord :Elev; interaktion; organisering; relationell; salutogent; samverkan; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att analysera det främjande, förebyggande och åtgärdande elevhälsoarbetet utifrån ett salutogent och patogent förhållningssätt samt vilka insatser på organisations-, grupp- och individnivå som uppmärksammas under samtal på två skolor i en kommun i Sverige. Semistrukturerade kvalitativa intervjuer med professionerna rektor, specialpedagog och kurator från elevhälsan på två skolor genomfördes för att kunna besvara studiens frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Vägar till skulpturalt språk och rumskänsla : Gymnasielärares uppfattningar om didaktik   för tredimensionellt skapande i ämnet Bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Pernilla Wiechel; [2017]
    Nyckelord :diskurs; praxisgemenskap; spatial intelligens; textualiserad kunskapssyn; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att synliggöra vilka uppfattningar några lärare på gymnasiets estetiska program har om sin undervisning i tredimensionellt skapande i ämnet Bild. Studien beskriver också tredimensionellt skapande som ett språk bland andra språk som elever kan erövra, med stöd i konstnärlig forskning. LÄS MER

  5. 5. Karaktärsdrag i deckargrupper ur ett genusperspektiv : En kvalitativ textanalys av barndeckarna Petrinideckarna och Tre tjejer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Edlund; [2016]
    Nyckelord :Barndeckare; Grupp; Karaktärsdrag; Manligt; Kvinnligt; Ledare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med följande uppsats är att analysera gruppkonstellationen i två olika deckarserier för barn i åldrarna 9-12 år ur ett genusperspektiv. Uppsatsen undersöker dels om gruppmedlemmarna i respektive grupp framställs med könsstereotypa egenskaper, dels hur gruppledarens framställning förhåller sig till övriga i gruppen. LÄS MER